Autofabrikant Lola bestaat niet meer. Het bedrijf stond sinds mei onder curatele, maar slaagde er niet in een nieuwe eigenaar te vinden. Daarmee houdt het voormalige Formule 1-team op te bestaan.

Het Engelse bedrijf werd in 1958 opgericht door Eric Broadley. Lola was in de jaren zestig vooral actief in lagere formuleklassen zoals de Formule Junior, Formule 3 en Formule 2. Daarvoor hielp Broadley bij de ontwikkeling van de legendarische Ford GT40.

Onder eigen naam was Lola vanaf 1962 actief in de Formule 1. Een echte middenmoter, want onder eigen naam won het team nooit een race. Lola produceerde ook op verzoek F1-auto’s, zoals voor Honda. De ‘Hondola’ won in 1967 met John Surtees achter het stuur de Italiaanse Grand Prix.

In de jaren negentig maakte het team ook nog auto’s voor Larrousse en Scuderia Italia. Vooral met de Larrousse, dat met een Lamborghini-motor reed, kon Lola in 1990 aardig presteren. De derde plaats van Aguri Suzuki in de Japanse Grand Prix onderschrijft dat.

Lola was als sportwagenfabrikant van alle markten thuis. De Britse autofabrikant produceerde meerdere formule-auto’s en het won met Graham Hill in 1966 de Indy 500. Ook in het beruchte CanAm-kampioenschap was Lola actief en vanaf halverwege jaren tachtig werden er weer IndyCars gebouwd. Opnieuw met succes: Arie Luyendijk won zijn eerste Indy 500 in een Lola, rijdend voor Doug Shierson Racing.

In 1997 wilde Lola onder eigen naam terugkeren in de Formule 1. Mastercard werd hoofdsponsor. Althans: de leden van het bedrijf mochten de bijdrage aan het team bepalen. Vicenzo Sospiri en Ricardo Rosset reden voor het team.

Nou ja: rijden… De Lola was te zwaar en bovendien niet in de windtunnel ontworpen. De Lola T97 kwam niet door de 107-procentregel in de kwalificatie. Het optreden in Australië was gelijk het laatste.

Lola kwam door het F1-debacle financieel in zwaar weer te zitten. De Ierse miljonair Martin Birrane redde de autofabrikant. Hij had ambities. Toen de FIA in 2008 bekendmaakte dat het vier teams zocht om vanaf 2010 mee te racen, meldde Birrane zich met Lola aan.

Tevergeefs. Net als Prodrive van David Richards werd het team niet gekozen, in tegenstelling tot Campos GP, US F1, Lotus en Virgin. Daarna maakte Lola nog een LMP2-auto, maar stond het vanaf mei onder curatele. Nu is dus definitief het doek gevallen voor een grote naam in de autosport.

Foto Phipps/Sutton: ‘Hondola’-rijder Surtees (rechts) haalt Ferrari-coureur Chris Amon in en wint die dag de Italiaanse Grand Prix op Monza.