Gérard Lopez, eigenaar van Genii Capital en zodoende ook eigenaar van het Lotus F1 Team, is vastbesloten de Lotus-naam te blijven voeren, ook al trekt het automerk zich mogelijk terug als sponsor.

 

Group Lotus (het automerk) staat namelijk in de etalage nu de Maleisische staat het overkoepelende Proton heeft verkocht en de nieuwe eigenaar daarvan, investeringsmaatschappij DRB-Hicom, heeft aangegeven dat het bereid is de sportautofabrikant van de hand te doen.

 

Als gevolg hiervan worden er vraagtekens geplaatst bij de sponsordeal die het automerk met het gelijknamige Formule 1-team heeft. Dat DRB-Hicom de autofabrikant Lotus van de hand wil doen, lijkt er namelijk op te duiden dat de investeringsmaatschappij er weinig voor voelt veel geld in de verliesmakende sportautofabrikant en haar dure autosportprojecten te steken, terwijl van een nieuwe eigenaar ook nog maar moet worden afgewacht of deze daar wel trek in heeft.

 

Ondanks deze onduidelijke situatie, benadrukt Lopez in gesprek met Autosport echter dat zijn team hoe dan ook onder de Lotus-naam verder gaat, ook al verliest het de sponsorsteun van de fabrikant: “We willen deze naam graag behouden en om die reden hebben we de sponsordeal gescheiden gehouden van onze naamswijziging, dus we kunnen hoe dan ook als Lotus verder.”

 

“Lotus is namelijk een historische naam en het is een stuk logischer – en ook vanuit zakelijk perspectief slimmer – om daarmee geassocieerd te worden en als Lotus door het leven te gaan dan als Genii F1, of iets dergelijks.”

 

“Op dit moment vertegenwoordig wij als team het automerk Group Lotus en hebben we er banden mee, maar het is niet zo dat wij onszelf voordoen als autofabrikant. Mocht de ‘link’ met Lotus als autoconcern wegvallen, dan zou dat dus jammer zijn, maar dan alsnog behouden we als team deze sterke merknaam in de racerij.”

 

Lopez geeft verder aan dat hij eventueel interesse heeft om de sportautofabrikant te kopen. “Maar dan doen we alleen als we denken dat we er een succes van kunnen maken en de voorwaarden interessant zijn”, maakt hij een belangrijk voorbehoud.

 

Van Lopez en Genii Capital werd eerder al gezegd dat ze er oren naar hadden het autoconcern over te nemen van Proton, maar hij en de zijnen zijn er tot op heden niet in geslaagd genoeg financiën daarvoor te vinden.

 

Aan de andere kant zingen er ook geruchten rond dat Group Lotus-topman Danny Bahar op zoek is naar investeerders om het merk te zelf kopen en gelijktijdig te pogen zich daarna met Group Lotus in de gelijknamige Formule 1-renstal in te kopen om de invloed op het team te vergroten. Achter de schermen van Lotus F1 en Group Lotus kan het dus nog spannend worden.