Eigenlijk zou Lotus al in België met de dubbele DRS gaan rijden. Vanwege hevige regenval op vrijdag ging dat niet door. Gisteren zei het team de introductie van het systeem uit te stellen tot de Grand Prix van Singapore. Maar ook daar zit het systeem nog niet op de auto.

Dit zegt de technisch directeur van het team, James Allison, tegenover Formule 1­-medewerker Adam Cooper. “In Singapore zit het nog niet op de auto omdat het circuit veel neerwaartse druk van de auto’s eist. Het heeft niet genoeg rechte stukken om nuttig te zijn. Het systeem komt dus op zijn vroegst in Suzuka op de auto te zitten.”

Eerder werd al bekend dat Lotus het systeem ook niet in Monza ging gebruiken omdat het nauwelijks effect heeft omdat auto’s met een minieme hoeveelheid neerwaartse druk rijden. Daarmee is het effect van de dubbele DRS nagenoeg opgeheven. Allison hoopt in ieder geval dat Lotus meer punten pakt in Monza dan het in België deed, toen Grosjean crashte en Räikkönen derde werd.

“Als je naar Monza gaat heb je geen idee wat je moet verwachten”, meent Allison. “Het veld zit traditioneel erg dicht bij elkaar terwijl dat dit jaar sowieso al het geval is. We kunnen een Valencia-situatie verwachten, waar je bij twee tienden verlies al de laatste kwalificatie kunt mislopen.”

“Monza zorgt niet alleen voor een opeengepakt veld, maar het is tevens een uniek circuit. Het lijkt op Canada: recht stuk, daarna een bocht, recht stuk en daarna een bocht. Het heeft geen bochtige delen. Ascari en Parabolica zitten nog het dichtst bij elkaar. Het verschil van rechte stukken in verhouding tot bochten is zo groot dat je altijd met een hoeveelheid neerwaartse druk rijdt die eigenlijk te weinig is voor het nemen van de bochten.”

“Coureurs moeten dus in de bochten roeien met de riemen die ze hebben met een auto die is afgesteld voor de rechte stukken. Het is daarom lastig om te voorspellen hoe we het gaan doen. Bovendien klopte onze voorspelling van de laatste race ook al niet, en hier is het nog moeilijker in te schatten!”

“Neemt niet weg dat, als je naar het seizoen als geheel kijkt, wij redelijk vaak gelijk goed presteren op circuits. De kans zit er dus dik in dat dat in Monza ook het geval is. Het wordt waarschijnlijk redelijk warm weer en dan draaien onze auto’s doorgaans wel goed. In Italië moeten we ons in ieder geval weer herpakken na het redelijk teleurstellende optreden in Spa.”