Terwijl de motorleveranciers en teams er niet uit lijken te komen wat te doen met het motorreglement, denkt Red Bull-kopstuk Helmut Marko de oplossing te weten: de introductie van biturbo V6-motoren.

Over de huidige hybride V6-turbomotoren is veel te doen. Zo zijn ze volgens veel fans niet lawaaiig genoeg, terwijl ze volgens de klantenteams te duur zijn en de motorleveranciers en fabrieksteams zich opwinden over het al dan niet versoepelen van de zogenaamde engine freeze.

De engine freeze stelt paal en perk aan het doorontwikkelen van de krachtbronnen. Mercedes, dat momenteel veruit de beste V6 heeft, is daar uiteraard happy mee, maar het rivaliserende Renault en Ferrari – en mogelijk ook Honda, dat er in 2015 bij komt – willen de kans hebben in te lopen op Mercedes.

Namens Red Bull, dat met Renault-motoren rijdt, laat adviseur Helmut Marko nu in gesprek met Auto, Motor und Sport een plan optekenen dat volgens hem alle problemen van de hybride V6-turbomotoren oplost: er moeten biturbo V6-krachtbronnen komen, zonder hybride aandrijving.

“Als we de huidige V6-motoren nemen, de hybride-componenten eruit halen en er biturbo’s van maken door er een tweede turbo bij te zetten – terwijl we ondertussen de brandstofrestricties schrappen – houden we motoren over die pakweg 800 PK én een stuk meer geluid produceren”, stelt Marko.

“De biturbo V6-motoren zouden daarnaast een stuk goedkoper zijn”, haalt Marko aan. “Uit berekeningen die wij hebben gedaan, blijkt dat je het over maximaal acht miljoen euro per jaar zou hebben voor een klantenteam.”

Volgens Auto, Motor und Sport is dat zo’n tien miljoen minder dan de meeste klantenteams momenteel betalen voor motoren. Wel moeten ze zich als Marko zijn zin krijgt opmaken voor andere uitgaven, want hij wil graag dat zijn plan gepaard gaat met het vrijgeven van de regels voor aerodynamica.

“Want als we weer meer aerodynamische vrijheid toestaan, in combinatie met de biturbo V6-krachtbronnen, dan gaan de auto’s in één klap twee seconden sneller en wordt de Formule 1 ook weer een echt rijderskampioenschap, zonder een hoofdrol voor ingenieurs.”

Voor mogelijke kritiek dat de Formule 1 zonder hybride motoren minder ‘groen’ zou zijn, heeft Marko tot slot ook een weerwoord paraat: “Als we zo schijnheilig willen zijn milieubewust te lijken, dan kunnen we het best een standaard hybride systeem introduceren dat voor elk team gelijk is.”

Wat overigens opvallend is aan de timing van Marko’s uitspraken, is dat Mario Illien dit weekend rondloopt bij Red Bull. Illien was met zijn firma Ilmor jarenlang aan Mercedes verbonden, maar is sinds 2005 weer zelfstandig. Dat Illien met of voor Red Bull of Renault werkt, werd onlangs nog ontkend.