Marussia is niet al te vlot uit de startblokken gekomen op het Korea International Circuit. Timo Glock en Charles Pic hadden allebei namelijk te maken met stuurproblemen.

Voor Glock begonnen de problemen al in VT1. “Hoewel het tempo toen nog wel aardig was, voelde de auto van begin af aan namelijk vreemd aan”, zegt de coureur die tijdens de eerste sessie klaagde over problemen met de stuurinrichting van zijn bolide en slechts dertien ronden reed doordat daar aan gewerkt moest worden.

“In de tweede training wisten we ons vervolgens niet echt te verbeteren”, erkent de Duitser. “De jongens om ons heen maakten wel allemaal een stap vooruit, maar wij helaas niet, dus we moeten onderzoeken wat ons afremt en wat er nou precies mis is met de auto, want ook in de tweede training voelde deze nog vreemd aan.”

“Het zal waarschijnlijk niet makkelijk worden om dit in één avond tijd te achterhalen en op te lossen, maar we zullen het toch voor elkaar moeten krijgen, want we moeten de auto echt zien te verbeteren”, beklemtoont de coureur die vandaag tot twee keer toe een twintigste tijd reed.

Pic kende in tegenstelling tot Glock een probleemloze eerste vrije training, maar de tweede training verliep ook voor hem niet naar wens: “Ik voelde me toen niet zo op mijn gemak met de manier waarop de auto stuurde”, klaagt ook hij.

“De enige manier om dat op te lossen, was door de hele stuurinstallatie te vervangen, waardoor we jammer genoeg aardig wat tijd verloren. Daarna voelde de auto wel iets beter aan, maar hij is nog steeds niet helemaal zoals we willen, dus we moeten gaan onderzoeken wat er mis is”, zo spreekt Pic soortgelijke woorden als teamgenoot Glock.

Extra pech voor Pic is overigens dat hij – zoals zojuist door Marussia bekend is gemaakt – zijn motor heeft moeten vervangen, hetgeen hem op een gridstraf van tien plaatsen komt te staan. Pic is namelijk al aan zijn negende motor van het jaar toe, terwijl er per coureur slechts acht motoren per seizoen gebruikt mogen worden.