Marussia staat ook na een hectische Grand Prix van Abu Dhabi nog op de felbegeerde tiende plaats in het constructeurskampioenschap. Even leek concurrent Caterham te kunnen profiteren van de slijtageslag in de middenmoot.

Voor de drie nieuwste team is de tiende plaats in het WK het voornaamste doel. Niet alleen vanwege de eer, maar ook vanwege het bijbehorende prijzengeld. Dankzij de twaalfde plaats van Timo Glock in Singapore bezet Marussia die positie, maar het doorgaans snellere Caterham ligt op de loer.  

Omdat de teams op snelheid tekortkomen ten opzichte van de gevestigde orde, moeten ze het hebben van races met veel incidenten en uitvallers, zoals in Abu Dhabi. Heikki Kovalainen lag een paar keer op de twaalfde plaats, maar kon die tot opluchting van Marussia niet tot het eind vasthouden.  

“Na een moeizame kwalificatie ging het in de race een stuk beter”, zegt Glock. “Ik probeerde Kovalainen bij te houden, maar hij was sneller in de eerste sector, waar ik veel onderstuur had. Maar ik kon in ieder geval Vitaly Petrov de hele race achter me houden, mede dankzij een geweldige pitstop en goede topsnelheid.” 

Door alle incidenten kwamen de Marussia’s ook veel minder vertrouwde rivalen tegen. “Het was leuk om kortstondig te kunnen racen met andere teams”, aldus Glock. “In de slotfase had ik een leuke strijd met Sergio Pérez. Zelfs met DRS kwam hij me niet voorbij.” 

Charles Pic had het vooral aan de stok met zijn teamgenoot en Petrov. “De openingsronde was cruciaal”, zegt de Fransman. “Helaas ging ik wijd en kwam ik achter Timo en de Caterhams terecht.” 

De KERS-loze Marussia-coureur kwam zijn Caterham-collega, die wel over KERS beschikt, niet voorbij. “Helaas was mijn pitstop ook niet zo goed. Anders hadden we hem daarmee kunnen verschalken. Uiteindelijk maakte het niet veel uit, omdat ik spijtig genoeg uitviel met een motorprobleem.”