Marussia heeft Maria de Villota aangesteld als testrijder. De 32-jarige Spaanse is de eerste vrouw sinds 1992 die als coureur deel uitmaakt van een Formule 1-team.

 

In 1992 kwam de Italiaanse Giovanna Amati namelijk uit voor Brabham, al wist ze zich tijdens alle drie keer dat ze het mocht proberen niet te kwalificeren en werd ze vervolgens vervangen door Damon Hill.

 

In tegenstelling zal De Villota echter niet op een racezitje rekenen, want die zijn bij Marussia al bezet door Timo Glock en Charles Pic. De Villota gaat dus als test- en reserverijder aan de slag, zoals dat heet. Of ze tijdens de raceweekends vrije trainingen mag afwerken is nog niet bekend, maar wel gaat ze naar eigen zeggen meedoen aan de Young Driver Test in Abu Dhabi.

 

De Spaanse, afkomstig uit Madrid en de dochter van voormalig Formule 1-coureur Emilio de Villota, laat op de website van haar team weten heel gelukkig te zijn deel te mogen uitmaken van Marussia’s ‘test driver programme‘: “Het is een geweldige kans voor me om zo nauw te gaan samenwerken met een Formule 1-team”, zegt ze.

 

“Op deze manier kan ik waardevolle ervaring opdoen en het is ook mooi dat ik aan het eind van het jaar mee kan doen tijdens de Young Driver Test in Abu Dhabi”, vervolgt De Villota, die verder ook tijdens elke race aanwezig zal zijn: “Dat ik tijdens de Grands Prix met het team kan werken, zal mij ook helpen om mijn ambitie om Formule 1-coureur te worden te realiseren”, besluit de coureur die halverwege 2011 al Formule 1-ervaring mocht opdoen in een Renault R29 uit 2009.

 

De Villota heeft eerder in haar loopbaan in de Spaanse Formule 3, Formule BMW, het WTCC en de Superleague Formula gereden. Aansprekende resultaten zijn daarbij grotendeels uitgebleven.

 

Teambaas John Booth heet De Villota uiteraard van harte welkom en ziet er naar uit haar te helpen ‘ervaring op te doen waar ze later in haar carrière veel aan zal hebben en een kans te geven een Formule 1-auto te besturen’. Of Marussia nog meer testrijders gaat aanstellen, zoals vorig jaar het geval was, laat hij verder in het midden.