Marussia’s teambaas John Booth en sporting director Graeme Lowdon denken dat de uitgangspositie van het team – ondanks vraagtekens over de betrouwbaarheid van de auto – beter is dan vorig jaar.

 

In 2011 werkte Marussia, toen nog Virgin, drie vierdaagse wintertests af met de auto van dat seizoen, terwijl het team voor aanvang van 2012 aan geen één wintertest met de nieuwe auto heeft kunnen deelnemen en men de bolide slechts tijdens twee filmdagen kilometers heeft kunnen laten maken.

 

Ondanks dit chronische gebrek aan testkilometers denkt teambaas Booth echter dat de nieuwe bolide, de MR01, nu al een stap vooruit is: “De auto van vorig jaar was namelijk zeer moeilijk om mee te rijden en had een paar nare ‘karaktereigenschappen’, maar onze coureurs hebben nu al kunnen concluderen dat de MR01 dat niet heeft en fijner aanvoelt”, zegt hij tegen Autosport.

 

“De bolide van 2011 was voor aanvang van dat jaar bovendien ook amper doorontwikkeld tijdens de wintertests, dus qua prestatieniveau staan we met de MR01 op gelijke voet als toen”, vervolgt hij. “Het positieve is echter dat we met de MR01 het gevoel hebben dat we hem veel meer kunnen verbeteren en doorontwikkelen dan de bolide van 2011.”

 

Een nadeel van het gebrek aan testkilometers, zo moet Booth toegeven, is dat de betrouwbaarheid van Marussia’s nieuwe bolide één groot vraagteken is. “Op dat vlak liggen we achter op de rest én op vorig seizoen”, erkent hij.

 

Sporting director Lowdon beaamt dat laatste: “Van de auto van vorig jaar wisten we dat hij niet snel was, maar in ieder geval wel betrouwbaar. Hoe het met de betrouwbaarheid van de nieuwe auto zit, moeten we nog maar afwachten.”

 

Lowdon verklaart verder dat het weekend in Australië ‘cruciaal’ wordt voor Marussia om te zien waartoe de nieuwe auto in staat is, maar dan vooral omdat het aan de hand daarvan kan bepalen hoever de auto nog door te ontwikkelen is. “Door de technische reorganisatie hebben we de ontwikkeling van de bolide namelijk volledig in eigen hand en kunnen we ons veel sneller verbeteren”, beweert hij.

 

De eerste ‘versie’ van de MR01, waarmee in Australië geracet zal worden, is overigens wederom volledig aan de hand van computersimulaties en -berekeningen ontworpen, zo bevestigen Lowdon en Booth.

 

De auto is weliswaar ook in de windtunnel getest, maar dit gebeurde pas laat in de ontwikkeling ervan en heeft dus enkel effect gehad op het ontwikkelen van het eerste update-pakket voor de MR01. Deze upgrade moet in Barcelona – bij de vijfde race van het jaar – op de auto verschijnen.