Het is op Suzuka nog zoeken naar grip voor Max Verstappen. Zijn Red Bull reed als een rallycross-auto, zo typeerde hij het zelf op de boordradio. Hij eindigde de tweede vrije training desondanks als vierde maar er is nog veel werk te verzetten. 

“Ik ben niet tevreden over het gevoel dat ik kreeg van de auto vandaag. Zowel de korte als de lange runs voelden niet ideaal. Op papier lijkt het alsof we er dichtbij zitten maar ik weet dat we kunnen verbeteren”, aldus Verstappen die de oorzaak voor het gripverlies legt bij de achtervleugel.

Lees ook: VT2: Hamilton opnieuw de snelste, Verstappen vierde

Het verschil in afstelling van de achtervleugel. Ricciardo (links) rijdt meer vleugel dan Verstappen (r) www.sutton-images.com

“We reden met een andere achtervleugel dan Daniel, met minder downforce. Als we een compromis kunnen vinden tussen pure snelheid en grip, dan hebben we meer kans in de rest van het weekend. Op Suzuka moet je kunnen vertrouwen op de grip om de bochten aan te vallen.”

Er zit nog veel meer in het vat, denkt Verstappen. Het gat vandaag met Lewis Hamilton is met ruim een seconde erg groot, een strijd met Ferrari ligt wellicht  meer binnen de mogelijkheden. “Het is pas vrijdag dus we hebben de tijd om veranderingen te maken om een goede balans te krijgen voor de kwalificatie. Ik denk dat we in de buurt van Ferrari kunnen komen, ook voor de race. Mercedes is té goed op dit moment.”

Lees ook: VT1: Hamilton zet de toon, ondanks bijna-botsing met Gasly