Mercedes, McLaren en Renault gaan later dit jaar alle drie bandentestwerk doen voor Pirelli, om Formule 1’s bandenmonopolist te helpen met hun werk aan de 18-inch banden die vanaf 2021 gebruikt gaan worden. Ferrari en Red Bull hebben om uiteenlopende redenen bedankt, met McLaren dat het maar gek vindt dat Ferrari niet meedoet.

“Wij hebben er namelijk voor gekozen mee te doen om bij te dragen aan de sport en alvast over deze banden te leren”, vertelt McLaren-ceo Zak Brown Autosport. Net als de andere twee teams zet McLaren een zogenaamde mule-auto in, een flink aangepaste versie van een 2018-bolide om de benodigde veranderingen te simuleren die verder voor 2021 verwacht worden. Ferrari zegt (net als veel kleine teams) niet over de tijd en middelen daarvoor te beschikken, maar Brown betwijfelt dat: “Ik denk dat ze een andere reden hebben.” Welke? Tsja, dat is gissen.

Ferrari-teambaas Mattia Binotto heeft wel aangegeven dat het nog altijd een mogelijk is dat de Scuderia in 2020 gaat helpen met het bandentestwerk. Pirelli hoopt dat meer teams zich tegen die tijd aansluiten. Tegelijkertijd wordt alle data die dit jaar wordt verzameld sowieso al met alle teams gedeeld. Brown weet daarom ook niet of bijvoorbeeld McLaren veel voordeel zal hebben van de deelname. “Maar kwaad kan het natuurlijk niet.”

Lees ook: Formule 2 stapt in 2020 over naar 18-inch banden: ‘Banden voor 2021 helpen ontwikkelen’

Lotus testte in 2014 al 18-inch banden voor Pirelli, al waren die wel smaller dan de 18-inch banden in 2021 worden.

Vooralsnog doen behalve McLaren alleen Mercedes en Renault dus mee, met de Rus Sergej Sirotkin die recentelijk aan FORMULE 1 vertelde dat hij dat testwerk, of in elk geval een groot deel ervan, op zich zal nemen voor Renault. Voor dit jaar staan vooralsnog drie tests op het programma.

Volgens Autosport kan Red Bull dit jaar niet meedoen aan de 18-inch bandentests omdat het niet over een functionerend 2018-chassis beschikt om aan te passen, na de breuk met Renault eind vorig seizoen en overstap naar Honda-motoren. Volgend seizoen zou Red Bull dan mogelijk (net als Ferrari) wel mee kunnen doen, gezien het dan een auto uit 2019 kan gebruiken. Er is immers afgesproken dat teams alleen een auto mogen gebruiken die minstens één jaar oud is.

Lees ook: ‘Banden zijn de zwakste schakel in de Formule 1’