Als Honda haar motorproject op de rails wil krijgen, dan moet het de Formule 1-cultuur omarmen. Dat zegt Eric Boullier, teambaas van Honda-partner McLaren.

“Honda hoeft maar één ding te veranderen en dat is dat ze de bestaande cultuur in de Formule 1 moeten leren begrijpen en in hun werkwijze integreren”, verklaart Boullier tegenover Autosport.

“Wat ik daarmee bedoel is dat de manier waarop we hier werken wordt gedreven door de racekalender, met vaste data en vaste doelen die we daarbij voor ogen nemen.”

“We proberen hier altijd zo snel mogelijk de best mogelijke oplossing te implementeren, maar voor een autofabrikant in de auto-industrie werkt het heel anders”, weet de Fransman.

“In de auto-industrie kan een bepaald project een paar weken vertraging oplopen zonder dat dit effect heeft op het uiteindelijke product. Zo werkt het businessmodel daar.”

In de autosport werkt het dus heel anders, zo herhaalt Boullier: “Als je voor de eerste race niet gelijk een upgrade brengt, ben je nergens”, zegt hij. “De aanpak is compleet verschillend.”

“Hoe meer je een zakelijke cultuur aanhangt, ook qua werkwijze, hoe trager en minder flexibel je als operatie bent”, stipt Boullier aan. “In de autosport werkt dat tegen je.”

Wat verder belangrijk is, onderstreept Boullier, is kennis en kwaliteit inkopen. Het liefst zo snel mogelijk, ook al is dat wat duurder. En het liefst ook in Engeland, het kenniscentrum van de autosport.

“Onze leveranciers zijn misschien wel twee keer zo duur als die van Honda zelf, maar ze zijn ook drie, vier, vijf keer sneller. Tijdwinst is belangrijker voor ons dan geld.”

Boullier kaart ook nog aan dat Mercedes, dat de Formule 1-domineert sinds de introductie van de huidige hybride V6-turbomotoren, haar motorafdeling ‘niet voor niets in Engeland heeft gevestigd’.

Hoewel Honda wel een motortak in het Engelse Milton Keynes heeft zitten, wordt het leeuwendeel van het ontwikkelingswerk aan de Honda-V6 nog altijd in het Japanse Sakura verricht.