Het team van McLaren is na haar tegenvallende start van het seizoen begonnen met het reorganiseren van haar technische structuur en het eerste slachtoffer lijkt al gevallen: chief technical officer Tim Goss.

Voor wie de technische kant van de Formule 1 in de gaten houdt, is de naam van Goss een bekende: hij is al sinds de jaren negentig een belangrijk technisch kopstuk binnen McLaren, maar het lijkt er nu op dat zijn kop rolt. Zowel de BBC als Autosport bericht dat Goss niet meer in functie is, al heeft McLaren dat nog niet bevestigd.

Goss in 2017, toen McLaren nog met Honda werkte.

Als chief technical officer – chassis mag het duidelijk zijn waar Goss verantwoordelijkheid voor droeg (of officieel nog draagt). McLaren heeft eerder toegegeven dat we de ‘echte’ MCL33 voor 2018 nog niet hebben gezien, nadat vertraging wegens betrouwbaarheidsproblemen van de winter ervoor hebben gezorgd dat het team met een evolutie van de 2017-auto aan het seizoen is begonnen.

De MCL33 zou desondanks aan de interne performance targets hebben voldaan, wat gezien de achterstand die McLaren bijvoorbeeld op collega Renault-klant Red Bull heeft, dan weer zou betekenen dat het ambitieuzere doelen had moeten stellen. Hoewel McLaren geen commentaar geeft op de vermeende exit van Goss, vertelt een woordvoerder wel aan de BBC dat er een reorganisatie gaande is.

“We evalueren onze technische structuur als onderdeel van ons streven het team weer succesvol te maken. Het is een proactief, doorlopend proces dat verschillende aspecten van de organisatie beslaat”, aldus de woordvoerder. McLaren ‘stroomlijnde’ recentelijk haar managementstructuur al, waarbij Zak Brown als CEO van McLaren Racing een duidelijker op de Formule 1 gericht takenpakket kreeg.