De voorgestelde regelwijzigingen voor 2017 komen de show niet ten goede, stelt Mercedes. Hoewel de 2017-auto’s wel degelijk sneller zullen zijn, zal inhalen volgens het team alleen maar lastiger worden.

Daar waarschuwt Mercedes voor, bij monde van engineering director Aldo Costa. In gesprek met Autosport stelt hij dat de huidige plannen die bij de FIA liggen voor de introductie van nieuwe auto’s in 2017 ‘slecht voor de show’ zijn.

Het is de bedoeling dat de 2017-bolides vijf tot zes seconden sneller worden dan de huidige generatie Formule 1-auto’s. Dit moet gebeuren door ze breder te maken, wijdere banden te geven en door een reeks aerodynamische veranderingen.

Volgens Mercedes is dat leuk en aardig, maar zal inhalen er niet makkelijker door worden, terwijl dat juist een gesteld verbeterpunt is. “Maar een auto met enorm veel downforce en een zeer complex aerodynamisch profiel – zoals er in 2017 moet komen – maakt inhalen juist alleen maar moeilijker.”

“Wij maken ons hier echt zorgen om. Het is jammer genoeg lastig aan te tonen dat inhalen alleen maar lastiger zal worden, maar we kaarten dit aan tijdens de technische meetings met de FIA en andere teams”, vertelt de Italiaan.

Volgens Costa moet er goed nagedacht worden over het aan de ene kant sneller maken van de auto’s, maar aan de andere kant makkelijker maken van inhalen. “Wij zijn van mening dat het beter zou zijn minder nadruk op de aerodynamica te leggen en juist de mechanische grip te verbeteren.”

Costa is niet de eerste die dit roept. Technische experts hebben eerder laten weten dat het aerodynamische concept voor 2017 niet aansluit bij de intentie om inhalen makkelijker te maken, omdat de voorvleugel en diffusor in het concept hoofdrollen spelen bij het genereren van downforce.

De laatste jaren is – simpel gezegd – echter gebleken dat diffusors veel dirty air achterlaten, wat het zeker vanwege de belangrijke rol van de voorvleugel voor het algehele downforce profiel van de auto lastig maakt voor coureurs om dicht achter elkaar te rijden.

Volgens Costa wordt er nog altijd over het concept gediscussieerd en is het laatste woord nog niet gesproken. Voor de goede orde benadrukt hij dat het niet zo is dat Mercedes tegen het huidige voorstel gekant is omdat het bang is haar huidige dominante positie te verliezen.

“Het zou voor ons juist een droom zijn om ook na een grote reglementswijziging te blijven winnen. Het zou namelijk laten zien dat we als organisatie en in technisch opzicht erg sterk zijn en ons vak verstaan.”