Vanaf de teleurstellend verlopen Grand Prix van Monaco hebben de werknemers in de Mercedes fabriek keihard gewerkt aan een nieuwe set-up. Met tien dagen lang 24-uurs ploegendiensten is het het Duitse team gelukt de probleem waarmee ze de afgelopen races kampten te verhelpen. 

Dat het team goed werk heeft verricht bleek zondag bij de finish van de Grand Prix van Canada, waarbij de zilverpijlen zowel de eerste als tweede plek veroverden. Mercedes-teambaas Toto Wolff vertelt Motorsport dat het team er alles aan heeft gedaan dit te behalen. “Na Monaco begrepen we dat er iets heel snel moest veranderen, want de resultaten waren niet goed. We hebben onze groep engineers bijeengeroepen, zij hebben alle data geanalyseerd en zijn daarmee aan de slag gegaan.”

Vierentwintig uur per dag hebben zij doorgewerkt, op zoek naar de kink in de kabel. De problemen werden gevonden dankzij de eindeloze uren in de simulator van het team. Na de eerste één-twee finish dit seizoen van het Duitse team, vindt Wolff het belangrijk het harde werk in de fabriek te erkennen. “Iedereen heeft alles gegeven. We keken naar alle mogelijke probleemgebieden en stuitten op meerdere moeilijkheden. De aerodynamica, mechanische balans, de set-up, de banden en zelfs de manier waarop de coureur de auto bestuurt”, verklaart Wolff.

Toto Wolff voorafgaand aan de race in gesprek met McLaren-teambaas Zak Brown

Wanneer Wolff wordt gevraagd of dit de doorbraak was die Mercedes nodig had reageert hij bescheiden. “De resultaten in Montréal waren goed, maar ik denk niet dat nu al onze problemen zijn opgelost. Wat er in Monaco gebeurde heeft ons flink laten schrikken. Maar we begrijpen de problemen nu veel beter en hebben een interessante dataset kunnen verzamelen waarmee we vooruit kunnen. Ik kijk uit naar de race in Bakoe.”

Ook Valtteri Bottas was positief verrast door de verbeteringen aan de W08. “Ik heb nog nooit een groep mensen zo vastberaden naar een doel zien toewerken. De één-twee finish plek voor Mercedes was echt een fantastisch resultaat!”