Valtteri Bottas heeft op de derde testdag in Barcelona de snelste tijd op de klokken gebracht. Sebastian Vettel volgt echter aardig in zijn spoor en mag zich bovendien de meest productieve coureur van de dag noemen.

Het is op de vroege morgen in Spanje Valtteri Bottas die direct weer van zich laat horen. Op dinsdagmiddag was hij al niet van het asfalt te slaan, maar ook een dag later loopt het aantal ronden snel op. De teller blijft om één uur ’s middags staan op 75, waarmee hij in één etmaal niet minder dan 177 ronden heeft gereden. Indrukwekkend!

Snel is de Fin bovendien ook. Met zijn 1:19.705 die hij met de ultrazachte compound van Pirelli op de klokken zet, is hij sneller dan het kwalificatierecord van Rubens Barrichello, gereden in 2009. Er is overigens ooit sneller gereden. In 2008 reed Felipe Massa in de Ferrari een 1:18.339. Dit was echter in de tijd dat vrijwel alle aerodynamische toeters en bellen nog waren toegestaan en in een sessie waarin ter voorbereiding op het volgende seizoen groefloze banden werden uitgeprobeerd.

Die nieuwe Ferrari lijkt zo slecht nog niet.

De enige die het tempo van de Mercedes-coureur enigszins kan volgen, is Ferrari met Sebastian Vettel achter het stuur. Hij is de tweede man die onder de 1:20 duikt. De Duitser doet dit in tegenstelling tot Bottas op de zachte band. Voor harde conclusies is het misschien wat vroeg, maar de geruchten dat Ferrari over de winter de verkeerde ontwerprichting had gekozen, lijken vooralsnog ongegrond. Vettel is met 139 ronden tevens de productiefste rijder van vandaag.

Op de derde plaats treffen we net als op dinsdag Red Bull aan. Daniel Ricciardo gaat voortvarend van start, werkt vroeg in de middag een wat langere run af, maar wordt daarna tot de slotminuten niet meer gesignaleerd op de baan. Red Bull laat al twitterend weten dat het team naar een oplossing zoekt voor een probleem met het uitlaatsysteem.

De rode vlag-situaties van de dag worden veroorzaakt door Jolyon Palmer, Carlos Sainz, Lance Stroll en aan het eind van de dag, Sebastian Vettel. Palmer en Sainz spinnen respectievelijk in bocht drie en vier en komen vast te zitten in het grind. Aan het eind van de ochtendsessie zet ook Lance Stroll zijn Williams net als een dag eerder met de neus de verkeerde kant op naast het asfalt. De vlag hangt op dat moment al uit, dus het zwaaien van de rode vlag is niet noodzakelijk.

Lance Stroll laat zich nog niet bepaald van zijn beste kant zien.

Om iets over half vier tekent Stroll alsnog voor zijn eigen neutralisatie als hij opnieuw de controle over zijn bolide verliest. Dit keer komt hij hard in de bandenstapels tot stilstand. Dik twee uur later zet Sebastian Vettel de tot dan toe betrouwbare Ferrari stil op het rechte stuk van startfinish.

Bij McLaren zal men enigszins opgelucht ademhalen. Fernando Alonso rijdt in de McLaren fiks meer ronden dan beide McLaren-coureurs op de twee eerdere testdagen. Met zijn snelste tijd blijft hij echter ver verwijderd van de toptijden. Hetzelfde kan worden gezegd van Lewis Hamilton die in middag het stoeltje overneemt van Valtteri Bottas. De Brit focust zich echter voornamelijk op een racesimulatie, evenals Marcus Ericsson, die zowaar wat snelheid in de Sauber lijkt te hebben gevonden.

Pos. Coureur Team Rondetijd Ronden
1 Valtteri Bottas Mercedes 1:19.705 75
2 Sebastian Vettel Ferrari 1:19.952 139
3 Daniel Ricciardo Red Bull 1:21.153 70
4 Jolyon Palmer Renault 1:21.396 51
5 Nico Hülkenberg Renault 1:21.791 42
6 Marcus Ericsson Sauber 1:21.824 126
7 Lewis Hamilton Mercedes 1:22.090 95
8 Romain Grosjean Haas F1 1:22.118 56
9 Lance Stroll Williams 1:22.351 98
10 Fernando Alonso McLaren 1:22.598 72
11 Carlos Sainz Toro Rosso 1:23.540 32
12 Alfonso Celis Jr. Force India 1:23.568 71
13 Daniil Kvyat Toro Rosso 1:23.952 31