Mercedes staat ervoor open om met de andere motorleveranciers te spreken over het versoepelen van de regels voor het tussentijds doorontwikkelen van de motoren.

Dat verklaart Mercedes’ teambaas en motorsportchef Toto Wolff in interview met Autosport, waarbij hij reageert op de berichten aangaande de pogingen van de andere drie motorleveranciers – Renault, Ferrari en Honda – om het tussentijds doorontwikkelen van de krachtbronnen ook in 2016 toe te staan.

Volgens eerdere berichten zou Mercedes tegen zijn, maar Wolff zegt nu dat hij er best over wil praten. Dit vooral omdat de dreiging in de lucht hangt dat Renault wel eens kan stoppen als het doorontwikkelen niet wordt vrijgegeven, terwijl Wolff ook erkent dat nieuwkomer Honda het zwaar heeft.

“We staan open voor gesprekken. We begrijpen dat Renault en Honda in moeilijke situaties zitten en we moeten er dus maar over in discussie”, zegt Wolff, die – net als Ferrari-topman Sergio Marchionne – wel nog een kanttekening plaats: “We moeten absoluut aan de kosten denken”, zegt ook hij.

“Kostenbesparing is op het moment een belangrijk onderwerp in de Formule 1, dus we moeten daar wel op letten. Zeker omdat het toestaan van het tijdens het seizoen doorontwikkelen van de motoren de uitgaven zomaar met tientallen miljoenen euro’s kan doen toenemen.”

Het tussentijds doorontwikkelen van de V6-krachtbronnen was in 2014 – het eerste jaar waarin ermee werd gereden – niet toegestaan. Dit jaar mag het echter wel, door een maas in de wet. Voor 2016 wil de FIA het weer aan banden leggen, maar Renault, Ferrari en Honda willen dat voorkomen.