Drie van de vier motorleveranciers willen het technische reglement voor 2016 aanpassen zodat ze hun krachtbronnen ook volgend jaar tijdens het seizoen kunnen verbeteren. Dat meldt Motorsport.com

De drie motorfabrikanten die zich daar sterk voor maken, zijn Ferrari, Renault en Honda, zo bericht de internationale publicatie. Mercedes, de vierde motorleverancier, zou tegen zijn. Toch is de steun van Mercedes wel nodig. Dit omdat het om een reglementswijziging gaat die in potentie binnen een jaar van toepassing zal zijn, hetgeen betekent dat er unanimiteit vereist is de aanpassing erdoor te krijgen.

Volgens Motorsport.com zitten de motorleveranciers met de FIA om de tafel om over de regelgeving te spreken. De FIA heeft als regelgever van de Formule 1 de regels voor 2016 en daarna echter juist aangescherpt om de tussentijdse doorontwikkeling van motoren aan banden te leggen, nadat het dit voor 2015 schoorvoetend heeft toegestaan omdat de regels onduidelijk geformuleerd waren.

Als het aan de FIA ligt worden de tokens – de virtuele valuta die motorfabrikanten moeten inleveren om hun krachtbron sterker te mogen maken – na dit seizoen weer uitsluitend tijdens de winter gebruikt. Cyril Abiteboul, het hoofd van Renaults-motorafdeling, zegt echter dat de drie Mercedes-rivalen hun tokens naar eigen believen willen gebruiken. “Want we hebben zelfs met het token-systeem zoveel werk te doen dat we die vrijheid willen hebben.”

Abiteboul geeft verder aan dat hij ‘geen relatie ziet’ tussen het tussentijds doorontwikkelen van een krachtbron en de stijgende kosten die bij een continue ontwikkelingswedloop horen: “Want je gebruikt de tokens anders ook allemaal, maar dan in de winter.” Volgens de Fransman kost het zelfs meer geld een motorafdeling tijdens de winter op volle toeren te laten draaien en vervolgens tijdens het seizoen grotendeels stil te leggen, dan deze constant bezig te houden.

Wat de Renault-topman verder nog benadrukt is dat hij zeker niet vindt dat de motorontwikkeling volledig moet worden vrijgegeven. “Wij willen alleen meer vrijheid qua tijdsplanning”, herhaalt Abiteboul, die aangeeft dat hij er los daarvan best voor open staat om te kijken wat er precies aangepast mag worden wanneer er een token wordt ingewisseld. Dat Mercedes zich ondertussen vooralsnog verzet, kan Abiteboul begrijpen: “Dat is hun goed recht, maar verandering hoort ook bij deze sport.”

“Met het argument van Mercedes dat alles duurder wordt als we de tokens vrij mogen gebruiken, ben ik het echter niet eens. Zolang we alles goed reguleren, hoeft dat zeker niet zo te zijn”, besluit Abiteboul, wiens firma – net als de rest – voor 2016 conform de planning van de FIA sowieso minder tokens krijgt. De autosportbond heeft namelijk bepaald dat het aantal tokens voor volgend jaar van het huidige 32 naar 26 wordt teruggebracht.