Het team van Mercedes zou wel open staan voor een verregaande technische relatie zoals rivaal Ferrari die met het team van Haas heeft.

Mercedes heeft momenteel twee klanten: Williams en Force India. Het voorziet beide van motoren, terwijl Force India ook de versnellingsbak en hydraulische systemen bij Mercedes koopt. De relatie gaat dus een stuk minder ver dan die tussen Ferrari en Haas, dat zoveel mogelijk onderdelen en kennis inkoopt bij de Scuderia als onderdeel van een uitgebreide technische samenwerking.

“We hebben inmiddels wel gezien dat de samenwerking tussen Ferrari en Haas voor allebei loont”, erkent Wolff in gesprek met Autosport. Haas is immers “een zeer competitief team” dat niet eerst jarenlang ervaring heeft hoeven opdoen, terwijl de deal voor Ferrari volgens Wolff: “Een mooie aanvulling op de inkomsten is, en er zeker sprake is van synergie.”

Mercedes-teambaas Wolff.

Het is dus een methode die werkt en Mercedes denkt er ook wel aan, vertelt teambaas Wolff. “Ongeacht of dat met Williams of Force India zou zijn.” Op het moment is het niet aan de orde – ‘want de zware titelstrijd dit jaar heeft bij ons prioriteit’ – maar Mercedes beschikt volgens Wolff zeker over ‘de capaciteit’ iets dergelijks op te zetten voor 2019.

Het zou volgens Wolff echter wel enkele jaren duren voor een dergelijke samenwerking vruchten afwerpt, terwijl het sowieso geen zin heeft zo’n relatie voor korte termijn aan te gaan. “Je moet ook opletten dat het geen afleiding voor je wordt, en je er wel echt van profiteert.” De invulling ervan draait dus echt om de details, aldus de Oostenrijker.

Williams wil niet
Voorafgaand het raceweekend in Azerbeidzjan zongen overigens geruchten rond dat Lawrence Stroll – de vader van Williams-coureur Lance Stroll en een belangrijke geldschieter van het team uit Grove – Williams zou willen bewegen een deal met Mercedes te sluiten zoals Haas die met Ferrari heeft. Williams heeft echter ontkend dat daar sprake van is, en stelt met klem zelf constructeur te willen blijven.

Grijs gebied
Eerder dit seizoen was er veel ophef over de Haas VF-18, ook wel ‘de witte Ferrari’ genoemd. Volgens criticasters delen de Ferrari en Haas enkele concepten. Ook zijn er vraagtekens gezet bij de praktische invulling van de samenwerking, met Haas dat haar auto’s in Amerika ontwerpt, maar de Ferrari-windtunnel gebruikt en de constructie overlaat aan de Italiaanse chassisspecialist Dallara. Ferrari en Haas hebben echter altijd benadrukt niks te doen dat niet mag, waarbij de FIA als regelgever heeft bevestigd dat alles in de haak is.