Een woordvoerder van Mercedes’ moedermaatschappij Daimler heeft benadrukt dat het merk langdurig in de Formule 1 zal blijven, ondanks kritiek van enkele bestuursleden.

Dat er binnen het Daimler-concern onenigheid bestaat over het Formule 1-programma is op zich niets nieuws, maar sinds Mercedes grote organisatorische veranderingen heeft doorgevoerd binnen de renstal en in principe akkoord is gegaan met het nieuwe Concorde Verdrag, was de kritiek grotendeels verstomd.

Afgelopen weekend hebben twee tegen het Formule 1-project gekante aandeelhouders van Daimler echter van zich laten horen, door er in de Frankfurter Allgemeine Zeitung voor te pleiten met de Formule 1 te stoppen.

“Mercedes rijdt al jaren achteraan, zonder dat dat enige gevolgen lijkt te hebben. Meedoen is bovendien ontzettend duur, maar levert ons als bedrijf niets op”, zo beklaagt één van de twee, Michael Muders van investeringsmaatschappij Union, zich.

Ook Henning Gebhardt, die middels investeringsmaatschappij DWS een aandeelhouder van Daimler is, ziet niets in Mercedes GP: “De Formule 1 is niet meer van deze tijd en meedoen doet dus niets om ons imago te bevorderen. Daarnaast wordt er in landen geracet waar de mensenrechten geschonden worden, wat natuurlijk uiterst dubieus is en evenmin past bij wat we als merk willen uitstralen.”

In een korte reactie op de kritiek laat Daimler-woordvoerder Jörg Howe echter weten dat het interne gemor geen gevolgen heeft voor het Formule 1-team: “We hebben ons voor de lange termijn aan de Formule 1 verbonden en hebben geen intentie om de stekker uit het team te trekken”, zegt hij tegen persbureau DPA.

“Het tegendeel is zelfs waar: met het binnenhalen van nieuwe mensen als Niki Lauda en Toto Wolff willen we Mercedes GP naar voren brengen en vervolgens langdurig succesvol zijn in de Formule 1.”