Het team van Mercedes zou interesse hebben in James Allison, de voormalig technisch directeur van Ferrari. Allison zou als mogelijke opvolger van Paddy Lowe worden gezien.

Lowe bekleedt bij Mercedes de rol van chief executive (technical), wat hem de hoofdverantwoordelijke voor alle technische zaken bij het kampioenschapsteam maakt. Het contract van Lowe zou echter ergens in 2017 aflopen. Doorgaans wordt zo’n deal ruim op tijd, bijvoorbeeld een jaar van tevoren, verlengd, maar dat is nog niet gebeurd.

Dat heeft onvermijdelijk tot geruchten over een mogelijke overstap geleid, waarbij Lowe in verband wordt gebracht met Ferrari. Volgens Lowe en Mercedes-teambaas Toto Wolff is er niks aan de hand, maar volgens SpeedWeek zou Mercedes toch aan een ‘Plan B’ denken voor als het er niet uitkomt met Lowe en kan dat Allison wel eens zijn.

Allison brak eind juli met Ferrari. De hoog aangeschreven technisch directeur zou sindsdien ‘nee’ hebben gezegd tegen Renault, terwijl er bij Red Bull en McLaren – waarmee hij ook in verband is gebracht – geen ruimte binnen de organisatie zou zijn voor Allison. Dat bericht SpeedWeek althans.

Behalve dat Mercedes interesse in Allison zou hebben als mogelijke opvolger van Lowe, zou het team hem mogelijk ook als rechtstreekse versterking kunnen aantrekken. Mercedes heeft namelijk wel ervaring met het inpassen van meerdere technische kopstukken binnen haar gelederen.

Toen Ross Brawn er in 2013 nog teambaas was maar Wolff al wel als motorsportbaas bij Mercedes rondliep, strikte het Lowe en had het Aldo Costa en Geoff Willis al in dienst.

Brawn, een voormalig technisch directeur, is sinds eind 2013 weg, maar Lowe, engineering director Costa en technology director Willis werken nog bij Mercedes en waren eerder allemaal technisch directeur bij andere teams.

Allison kan vermoedelijk voorlopig nog niet aan de slag bij Mercedes, als het van een deal komt. Hij vertrok eind juli officieel bij Ferrari en de norm is dat een technisch kopstuk dan een jaar (contractueel) verplicht verlof uitzit.