Momenteel is Pirelli als monopolist actief in de Formule 1. De deal tussen de Italiaanse firma en de sport loopt nog tot en met eind 2016. Welke kant de FIA en FOM daarna op willen qua aantal bandenleveranciers en de maat en eigenschappen van de banden, staat nog niet vast. Volgens Autosport kunnen geïnteresseerde firma’s zich hoe dan ook nog tot 17 juli melden bij de FIA. De autosportbond zal de voorstellen daarna aan technische- en veiligheidscriteria toetsen en hoopt vervolgens binnen een maand de knoop door te hakken.
Racepictures


Daan de Geus
17 juni 2015
Michelin heeft zich officieel gemeld als bandenleverancier voor 2017 en daarna. Dat bevestigt Michelin-topman Pascal Couasnon in gesprek met Autosport.
“Wij hebben ons aangemeld”, verklaart Couasnon, verwijzend naar de recente oproep van de internationale autosportbond FIA aan geïnteresseerde partijen om zich te melden als kandidaat om van 2017 tot en met 2019 bandenleverancier in de Formule 1 te worden.
Volgens Couasnon heeft Michelin, dat eind 2006 afscheid nam van de koningsklasse, interesse in een comeback omdat het ’teleurgesteld is in hoe het er momenteel in de Formule 1 aan toegaat wat de banden en bijbehorende technologie betreft’.
“We hebben daarbij nu dus de daad bij het woord gevoegd”, vervolgt Couasnon. “We willen niet klagen zonder met oplossingen te komen. We willen serieus genomen worden en dat is waarom we een voorstel hebben gedaan om banden te leveren.”
De topman van de Franse bandenfabrikant heeft daarbij tegenover Autosport bevestigd dat Michelin nog altijd inzet op het leveren van 18 inch banden, in plaats van de huidige 13 inch. Daarnaast willen de Fransen bestendiger banden leveren dan Pirelli momenteel doet.
“Of de Formule 1 daar oren naar heeft, merken we wel”, verkondigt Couasnon daarbij, reagerend op de recente opmerking van Formule 1-topman Bernie Ecclestone dat hij in ieder geval niet op banden zit te wachten die het de hele race uithouden, aangezien hij juist pitstops en actie wil zien.
Couasnon zegt de mening van Ecclestone te respecteren, net als het feit dat Pirelli de banden maakt waar het om gevraagd is, maar volgens de Fransman is niet iedereen dol op de huidige Pirelli’s: “Als ik de teams en coureurs zo hoor, denken zij er namelijk heel anders over.”
2017
Momenteel is Pirelli als monopolist actief in de Formule 1. De deal tussen de Italiaanse firma en de sport loopt nog tot en met eind 2016. Welke kant de FIA en FOM daarna op willen qua aantal bandenleveranciers en de maat en eigenschappen van de banden, staat nog niet vast. Volgens Autosport kunnen geïnteresseerde firma’s zich hoe dan ook nog tot 17 juli melden bij de FIA. De autosportbond zal de voorstellen daarna aan technische- en veiligheidscriteria toetsen en hoopt vervolgens binnen een maand de knoop door te hakken.
Momenteel is Pirelli als monopolist actief in de Formule 1. De deal tussen de Italiaanse firma en de sport loopt nog tot en met eind 2016. Welke kant de FIA en FOM daarna op willen qua aantal bandenleveranciers en de maat en eigenschappen van de banden, staat nog niet vast. Volgens Autosport kunnen geïnteresseerde firma’s zich hoe dan ook nog tot 17 juli melden bij de FIA. De autosportbond zal de voorstellen daarna aan technische- en veiligheidscriteria toetsen en hoopt vervolgens binnen een maand de knoop door te hakken.
Gerelateerd nieuws



In beeld – De F1 als een rockconcert: Roadies, Pirelli’s playlist en een eerbetoon aan The Boss
17 september 2022 12:00 - Nieuws

Laatste Formule 1 nieuws
-
Hamilton over toekomst: ‘Zolang ik het team kan helpen, wil ik blijven’
-
Verstappen waarschuwt: ‘Niet teveel aan DNA van Formule 1 gaan schroeven’
-
Organisatie van Australische Grand Prix wil een avondrace
-
Virus hakte erin bij Verstappen: Het voelde alsof ik een long miste
-
Max Verstappen wil vloek Red Bull Racing in Australië doorbreken
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Paddockpraat – De podcast van Formule1.nl
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Meest gelezen
-
12:55 PM
Max Verstappen stevent af op Club van 100, Senna bijna geëvenaard
-
9:12 AM
Tijdschema GP Australië: alle sessies, alle starttijden
-
12:58 PM
Eddie Jordan: ‘Belachelijk snelle Verstappen gaat voor tien wereldtitels’
-
8:00 AM
Tost kondigt vertrek aan bij AlphaTauri: Voor mijn 70e ben ik hier weg
-
11:02 AM
Vandaag 10 jaar geleden: ‘Multi 21, Seb!’