Dit weekend is de laatste Grand Prix van Maleisië. Tenminste, als we het over Formule 1 hebben. MotoGP heeft net een nieuw contract getekend met het Sepang International Circuit.

Maleisië en de Formule 1: het is nooit echt wat geworden. De eerste jaren zaten de tribunes nog redelijk vol, maar daarna liepen de toeschouwersaantallen snel terug. Voor de laatste editie van de Grand Prix van Maleisië komen de lokale fans ook al niet massaal opdraven. De organisatoren hebben de toegangsprijzen verlaagd en wie nu het goedkoopste kaartje heeft, mag daar overal mee gaan zitten- ook op de tribunes. Veel kaarten zijn weggegeven aan scholen in de regio, waardoor er op vrijdag al opvallend veel kinderen op de tribunes zitten.

Vorig jaar trok de Moto GP in Maleisië bijna drie keer zoveel bezoekers als de Formule 1. Dat ligt niet alleen aan de entreeprijzen, die bij de motoren een stuk lager zijn. Maleisië heeft twee coureurs in de Moto2 waarvan er een, Hafizh Syahrin, voor een Maleisisch team rijdt en dit jaar al op het podium stond. De vertegenwoordiging van Maleisië in de Formule 1 is beperkt gebleven tot Alex Yoong die in 2001 en 2002 zonder succes meedeed.

Je ziet het hier ook op straat. Zoals in veel Aziatische landen rijdt er een duizelingwekkend aantal motoren en scooters rond. De laatste jaren zie ik er steeds meer in de kleuren van MotoGP-teams. Autosport daarentegen komt niet echt van de grond. In het weekend van de Grand Prix beleeft het Aziatisch Formule 4-kampioenschap zijn eerste ronde. Er zijn maar liefst zes races gepland voor dit weekend, maar er staan maar tien auto’s aan de start. Het officiële programmablad rept er met geen woord over. Dat is geen beste zaak voor een raceklasse die kartcoureurs de eerste stap in de autosport biedt. De kartbaan hier naast het circuit ligt er verlaten bij, ook geen goed teken.

Ter vergelijking: In Europa hebben de verschillende Formule 4-kampioenschappen startvelden van bijna dertig auto’s, terwijl ik vorig weekend in Spa-Francorchamps een 34 auto’s tellend Formule Renault-veld zag.

Maleisië heeft negentien jaar op de Formule 1-kalender gestaan, en als er één les uit geleerd is, dan is het dat het in een land zonder echte autosportcultuur altijd lastig zal blijven om de Formule 1 aan de man te brengen. Jammer van het mooie circuit, want dat was wél een welkome aanvulling op de Formule 1-kalender.