‘Mooiere neuzen, beter geluid en vonken voor F1’
Sutton Images
Daan de Geus
20 juni 2014
De Formule 1 commissie heeft plannen opgesteld om het geluid en aan(ge)zicht van de Formule 1-auto’s te verbeteren, terwijl deze ook met vonken voor meer spektakel moeten gaan zorgen.
Dat bericht het Duitse Auto, Motor und Sport, dat meldt dat de plannen al ter goedkeuring bij de FIA liggen. Met het voorstel om het geluid van de nieuwe 1.6-liter V6-motoren te verbeteren heeft de Formule 1 de meeste haast, want dat wil men nog dit jaar aanpakken.
Sterker nog, na een eerdere onsuccesvolle test na de Grand Prix van Spanje – waar Mercedes een soort toeter uitprobeerde die amper effect had – is het nu aan Ferrari om na de Grand Prix van Groot-Brittannië iets te testen dat voor meer lawaai moet zorgen.
Neuzen
Behalve dat de Formule 1 commissie het geluid wil verbeteren, heeft het er ook op ingezet de auto’s weer meer ‘aantrekkelijk’ te maken door de zogenaamde ‘miereneter- en getrapte-neuzen’ in de ban te doen. Enkele wijzigingen aan het technische reglement – betreffende de dimensies waar binnen de neuzen en neuspunten moeten vallen – moeten er volgens Auto, Motor und Sport voor zorgen dat het met ingang van 2015 ‘definitief afgelopen is met deze hatelijke neuzen’. Vuurwerk
De belanghebbenden uit de Formule 1 commissie – de teambazen, commerciële uitbater Bernie Ecclestone, de FIA, motorfabrikanten en bandenleverancier Pirelli – willen verder dat de auto’s niet alleen mooier, maar ook spectaculairder worden. Als het aan de commissie ligt, gaan de auto’s met ingang van 2015 weer ouderwets vonken produceren zoals ook in de jaren ’80 en ’90 het geval was, al dient dit vuurwerk dit keer wel middels een kunstgreep verzorgd te worden. Om te kijken of dit mogelijk is, rijden Ferrari’s Kimi Räikkönen en Mercedes’ Nico Rosberg tijdens de eerste vrije training in Oostenrijk met titaniumplaatjes die aan de bodemplaat van de bolides bevestigd zijn. Of het inderdaad vuurwerk oplevert, zien we dus vandaag al.
Behalve dat de Formule 1 commissie het geluid wil verbeteren, heeft het er ook op ingezet de auto’s weer meer ‘aantrekkelijk’ te maken door de zogenaamde ‘miereneter- en getrapte-neuzen’ in de ban te doen. Enkele wijzigingen aan het technische reglement – betreffende de dimensies waar binnen de neuzen en neuspunten moeten vallen – moeten er volgens Auto, Motor und Sport voor zorgen dat het met ingang van 2015 ‘definitief afgelopen is met deze hatelijke neuzen’. Vuurwerk
De belanghebbenden uit de Formule 1 commissie – de teambazen, commerciële uitbater Bernie Ecclestone, de FIA, motorfabrikanten en bandenleverancier Pirelli – willen verder dat de auto’s niet alleen mooier, maar ook spectaculairder worden. Als het aan de commissie ligt, gaan de auto’s met ingang van 2015 weer ouderwets vonken produceren zoals ook in de jaren ’80 en ’90 het geval was, al dient dit vuurwerk dit keer wel middels een kunstgreep verzorgd te worden. Om te kijken of dit mogelijk is, rijden Ferrari’s Kimi Räikkönen en Mercedes’ Nico Rosberg tijdens de eerste vrije training in Oostenrijk met titaniumplaatjes die aan de bodemplaat van de bolides bevestigd zijn. Of het inderdaad vuurwerk oplevert, zien we dus vandaag al.