De huidige motorfabrikanten sturen in het overleg over de nieuwe motorregels voor 2021 aan op zo min mogelijk verandering. De kans dat zich nog een nieuwe motorfabrikant meldt voor 2021 is ondertussen nihil.

De FIA en Liberty Media – de regelgever respectievelijk commerciële uitbater van de sport – wilden in 2021 simpelere, goedkopere motoren introduceren, maar de discussies daarover met de huidige motorfabrikanten verlopen niet bepaald voorspoedig.

De huidige vier fabrikanten – Mercedes, Ferrari, Renault en Honda – stuurden aanvankelijk al aan op aanzienlijke compromissen om te voorkomen dat ze compleet nieuwe motoren moeten ontwerpen, en lijken nu sowieso zo min mogelijk veranderingen te willen zien.

Het schrappen van de MGU-H, het zo complexe en kostbare onderdeel van het ERS dat mogelijk een groot struikelblok zou zijn voor potentiële nieuwe fabrikanten, zou nu zodoende ook al van tafel zijn.

Mercedes’ motorsportchef Wolff.

Mercedes-teambaas Toto Wolff wijt het ogenschijnlijke uitblijven van veranderingen ondertussen juist aan een gebrek aan serieuze interesse van nieuwe partijen: “Zolang niemand nieuw zich meldt, is het veranderen van het reglement een theoretische discussie.”

“Als we alleen met de vier huidige fabrikanten verdergaan, is het introduceren van ingrijpende nieuwe motorregels weinig zinvol”, doelt Wolff op hoe fabrikanten dan enkele jaren aan zowel hun huidige als 2021-motoren zouden moeten werken, met enorme kosten tot gevolg.

De enige wijzigingen die nu te verwachten lijken, zijn veranderingen die voor meer motorlawaai moeten zorgen en het verhogen van de brandstoflimiet zodat coureurs niet langer grote delen van de race benzine hoeven te sparen.

Geen Aston Martin & Porsche?
Zoals gezegd lijkt het er dus ook niet op dat zich nieuwe motorfabrikanten melden in de Formule 1. De laatste jaren is veel gezegd en geschreven over een mogelijke (r)entree van Aston Martin en Porsche, maar dat lijkt in beide gevallen van de baan.

Red Bull-teambaas Horner ziet geen nieuwe motorfabrikanten aan de horizon.

Red Bull-teambaas Christian Horner verklaarde in Engeland dat ‘het er niet op lijkt dat er nieuwe motorfabrikanten komen’, hetgeen veelzeggend is wat de plannen van Aston Martin betreft, aangezien de Britse sportwagenfabrikant Red Bulls titelsponsor is.

Porsche zou volgens Auto, Motor und Sport tijdens de motoronderhandelingen hebben ingezet op het schrappen van de MGU-H om een mogelijk motorproject mogelijk te maken, al bericht RaceFans dat Porsche nimmer duidelijk heeft aangegeven de Formule 1 te betreden.

Behalve dat de vier huidige fabrikanten onder meer vanwege de kosten zo min mogelijk veranderingen zien en zodoende de MGU-H willen behouden, zouden een aantal van de automakers het ook relevant vinden wat betreft de ontwikkeling van technologie voor straatauto’s.