Vanaf de GP van Spanje moeten de coureursnamen en diens persoonlijke startnummers duidelijker vertegenwoordigd zijn op de auto’s. Dat heeft raceleider Charlie Whiting medegedeeld aan de teams.

De plannen lagen al jaren op tafel, maar vanaf de eerste Europese Grand Prix van dit seizoen zullen de namen en startnummers van de coureurs duidelijker zichtbaar zijn op de auto’s. Het onderwerp kwam eerder deze week bij een bijeenkomst van de F1 Strategy Group weer ter sprake, waarna er klaarblijkelijk snel enkele knopen zijn doorgehakt. De nieuwe richtlijnen moeten ertoe bijdragen dat de sport voor de fans beter te volgen is.

De startnummers, die op zowel de voorkant van de auto als op de helmen van de coureurs duidelijk zichtbaar moeten zijn, zullen voortaan minstens 230 millimeter hoog moeten zijn, met een cijferdikte van zeker 40 millimeter, terwijl de coureursnamen minstens 150 millimeter hoog moeten zijn met een minimum letterdikte van 30 millimeter.

In plaats van de volledige namen van de coureurs uit te schrijven op de auto’s, mogen de teams er ook voor kiezen de drieletterige afkortingen van de coureurs aan te houden, zoals ze ook in de tijdentabellen gebruikt worden. Wel moeten de verwijzingen dus duidelijk op het exterieur van de auto’s vermeld staan, met een kleur die duidelijk afsteekt ten opzichte van de achtergrondkleur.

Naast de startnummers en namen moet ook de teamnaam of het teamlogo zichtbaar vertegenwoordigd zijn op de neus van de auto’s, met een minimale grootte van 25 millimeter.

Charlie Whiting waarschuwt in zijn schrijven aan de teams dat elke auto die niet aan de nieuwe regels voldoet, onreglementair is en dus kan worden uitgesloten van deelname.