George Russell zag de kans op zijn eerste punt in de Formule 1 in rook opgaan tijdens de Grand Prix van Duitsland. De race verliep niet soepel voor de Brit, die tijdens de race ook nog eens onenigheid had met zijn engineer. Russell haalde Stroll in achter de safety car, omdat de Canadees te langzaam reed. Zijn engineer commandeert hem diezelfde ronde meermaals: ”Geef je plaats terug aan Stroll.”

”Mag ik Stroll inhalen?”, vraagt Russell aan zijn engineer. ”Nee, niet inhalen achter de safety car”, antwoordt zijn engineer. Kort daarna haalt Russell hem alsnog in. Stroll rijdt op dat moment op de mediums, maar daar heeft hij geen grip mee.

”Je moet die positie teruggeven”, klinken de orders tweemaal vanaf de pitmuur. ”Hij rijdt echt heel langzaam. Hij staat op de slicks. Ik kan niet aan de delta komen. Ik zit er vier seconden boven, en nog steeds rijd ik weg van hem”, reageert Russell op die orders. Opnieuw geeft zijn engineer door dat hij die positie moet teruggeven, maar de 21-jarige Brit leest hem dan de regels voor. ”De regels stellen dat als iemand onnodig langzaam rijdt (…), ik zit nu vijf seconden boven de delta.”

Foto: Motorsport Images

Het antwoord vanaf de pitmuur klinkt de hele ronde hetzelfde: ”Je moet die positie echt teruggeven, George.” Russell zit op dat moment al acht seconden boven de delta. ”Hij kan me nog steeds niet bijhouden. Hij gaat echt onnodig langzaam, ik zit nu op negen seconden. Ik ga gewoon doorrijden.” Zijn engineer meldt opnieuw dezelfde order. ”James, ik sta al zowat stil en nog komt hij niet in de buurt.” Vanaf de pitmuur wordt wanhopig geprobeerd om Russell de positie terug te geven aan Stroll.

Achteraf was dat nergens voor nodig: ”Stroll is de pits ingereden”, aldus zijn engineer. In het sportief reglement van de FIA staat dat geen enkele auto onnodig langzaam mag rijden achter de safety car als het potentieel gevaar oplevert voor andere coureurs. Daarnaast mogen coureurs de delta niet overschrijden. De delta is een bepaalde tijd waaraan de coureurs moeten voldoen om niet te snel te rijden onder safety car-periodes. Als deze overschreden wordt, kan de coureur een straf krijgen.

Rijdt iemand juist te langzaam waardoor je boven de delta gaat zitten, loopt de coureur gevaar dat hij bestraft wordt. In deze situatie was het Russell die ruim boven de delta kwam, waardoor hij potentieel een straf had kunnen krijgen voor het onnodig langzaam rijden.