Met elf races achter de rug en nog slechts één week te gaan voor het Formule 1-geweld weer losbarst, is de tijd daar om eens te kijken hoe het eigenlijk gaat met de jaarlijkse stoelendans in de Formule 1. Het zogenaamde ‘Silly Season’ verloopt vooralsnog rustig, maar wat nog niet is, kan nog komen.

Coureurs waarvan de naam dikgedrukt is hebben een contract voor 2012 op zak bij hun huidige team.

Red Bull:
1. Sebastian Vettel
2. Mark Webber

Kampioenschapsleider en regerend wereldkampioen Vettel verlengde zijn deal met Red Bull eerder dit jaar tot en met eind 2014 en is dus onder de pannen.
Voor teamgenoot Webber gaat dat niet op. De Australiër en Red Bull willen – ondanks enkele strubbelingen – graag met elkaar verder, maar een nieuw contract is nog niet rond.
Een nieuwe overeenkomst lijkt echter voornamelijk een kwestie van tijd, zeker aangezien er voor Red Bull geen goede alternatieven voor Webber beschikbaar zijn op de rijdersmarkt en Webber zelf verder alleen bij Ferrari en Renault wordt genoemd, maar dit geen al te serieuze geruchten zijn en hij waarschijnlijk geen tweede viool wil spelen bij Ferrari of een stap achteruit wil doen naar Renault.
Mocht Red Bull toch een vervanger gaan zoeken voor Webber, dan zal deze – eerdere geruchten over een vertrek van McLaren-coureur Lewis Hamilton naar Red Bull ten spijt – uit de eigen gelederen moeten komen.
De Red Bull-jongelingen Jaime Alguersuari en Sébastien Buemi hebben bij Toro Rosso echter (nog) niet bewezen het grote werk aan te kunnen, terwijl de aan HRT uitgehuurde Daniel Ricciardo weliswaar talenvol is, maar ook nog erg jong en onervaren. Hoe dapper van Red Bull het ook zou zijn om hem aan te stellen, erg waarschijnlijk is het niet.

McLaren:
3. Lewis Hamilton

4. Jenson Button

Hamilton ligt tot en met het eind van 2012 vast bij McLaren. De Brit heeft naar verluidt wel enige ontsnappingsclausules in zijn contract staan, maar nu McLaren de weg naar boven weer heeft ingeslagen lijkt het niet waarschijnlijk dat hij deze kan en/of gaat gebruiken om een vertrek te forceren. Hamilton zelf laat zich – na een moeilijk begin van het jaar – de laatste tijd bovendien ook weer zien als een loyaal en toegewijd deel van het McLaren-team.
Teamgenoot Button is nog niet officieel bevestigd voor 2012, maar dat komt vast nog wel, al is het maar omdat McLaren een eenzijdige optie heeft om zijn deal met een jaar te verlengen.
Dat McLaren dat tot op heden nog niet heeft gedaan, komt omdat het team zó tevreden over Button is dat men zijn huidige verdrag graag wil verlengen en opwaarderen, waaruit uiteraard veel waardering blijkt.
Hoewel Button wel in verband is gebracht met Ferrari, lijkt een vertrek bij McLaren er ook van zijn kant niet in te zitten. De wereldkampioen van 2009 voelt zich op zijn plek bij het team uit Woking en kan vermoedelijk – zelfs als hij  het zou willen – dus niet eens vertrekken doordat McLaren nog een optie op hem heeft.

Ferrari:
5. Fernando Alonso

6. Felipe Massa

Ferrari heeft beide coureurs officieel bevestigd voor 2012, met daarbij de mededeling dat Alonso’s overeenkomst nog tot en met 2016 doorloopt en die van Massa eind volgend jaar afloopt.
Alonso’s toekomst bij de Scuderia is dan ook gegarandeerd, maar die van Massa desondanks niet. De Braziliaan presteert in vergelijking met Alonso namelijk matig en zit eigenlijk al twee seizoenen lang op de schopstoel, al wordt het binnen Ferrari ongetwijfeld gewaardeerd dat hij een loyale tweede man is die Alonso steunt waar hij maar kan.
Vervangers voor Massa liggen daarnaast een daarom niet voor het oprapen. De namen van Webber en Button zongen eerder dit seizoen rond bij de Scuderia, maar beide coureurs hebben publiekelijk aangegeven een langer verblijf bij hun huidige werkgevers – respectievelijke Red Bull en McLaren – te prefereren en zijn er weinig aan gelegen een rol als secondant van Alonso aan te nemen.
Jonge talenten met een Ferrari-link zijn er tenslotte nog wel in de vorm van Sergio Pérez en Jules Bianchi. Eerstgenoemde (Pérez) ligt voor 2012 echter vast bij Sauber, terwijl Bianchi in de GP2 tot op heden nog niet genoeg heeft laten zien om aanspraak te maken op een Ferrari-cockpit.

Mercedes:
7. Michael Schumacher
8. Nico Rosberg

Schumacher en Rosberg liggen allebei in ieder geval nog tot en met eind 2012 vast en hebben verklaard dat ze geen intentie hebben om het team te verlaten, hetgeen betekent dat ze volgend jaar aan hun derde jaar als teamgenoten bij Mercedes zullen beginnen.
In het geval van Schumacher is er nog wel de mogelijkheid om te stoppen als hij besluit dat hij weer met pensioen wil, maar de Rekordmeister heeft afgelopen week nogmaals benadrukt dat dat niet aan de orde is en hij gewoon door wil gaan.
Ook Rosberg heeft volgens de Duitse media overigens enkele ontsnappingsclausules – gebaseerd op de prestaties van Mercedes – in zijn contract staan, al is het ook in zijn geval niet aannemelijk dat hij ervoor kiest die te gebruiken. De jongere van de twee Duitsers voelt zich namelijk prima bij het team en Mercedes wil hem bovendien graag (voor veel geld) langer aan de renstal binden en deze meer om hem heen gaan bouwen, wat uiteraard goed nieuws voor Rosberg is.

Renault:
9. Robert Kubica
10. Vitaly Petrov

Petrov verkeerde vorig jaar lange tijd in onzekerheid over zijn toekomst bij Renault, totdat hij een meerjarig contract ondertekende waardoor hij zich nu tot en met 2012 verzekerd weet van een zitje bij het team.
Dat Kubica’s toekomst bij het team ondanks een eveneens tot en met 2012 doorlopend contract niet zeker is, komt door zijn blessure. Als hij volledig herstelt is hij uiteraard zeker van zijn plaats, maar zo niet, dan zal Renault op zoek moeten naar een vervanger.
De kans dat Kubica’s huidige stand-in Nick Heidfeld bij Renault blijft, is echter nihil. Het teammanagement wil ogenschijnlijk van hem af en er is zelfs een kans dat Quick Nick er dit jaar al uitvliegt.
Een mogelijke vervanger van Heidfeld en/of zelfs Kubica, mocht de Pool niet terugkeren, is Romain Grosjean. Grosjean is hard op weg de nieuwe GP2-kampioen te worden en rijdt ondanks dat hij in Zwitserland geboren is met een Franse licentie. Hoewel de renstal Renault tegenwoordig geen eigendom meer is van de gelijknamige autofabrikant, is er nog wel een historische band met het automerk en gebruikt men Renault-motoren, hetgeen Grosjean commercieel interessant maakt.
Behalve Grosjean is ook de andere testrijder Bruno Senna in beeld. Hij zal dan echter wel tijdens testsessies moeten laten zien het tempo van Petrov te kunnen bijbenen en daarnaast ook met sponsorgeld over de brug moeten komen.
Andere outsiders zijn Webber en Massa, al zijn zij enkel haalbaar al ze door respectievelijk Red Bull of Ferrari de deur worden gewezen. Ook Toro Rosso-rijder Buemi zou wel eens op het lijstje van teambaas Eric Boullier kunnen staan, want dat was vorig jaar ook al het geval. Tenslotte is ook Force India’s Hülkenberg misschien nog een optie, aangezien hij toch als een groot talent te boek staat.

Williams:
11. Rubens Barrichello
12. Pastor Maldonado

Voor beide Williams-coureurs is er nog geen duidelijkheid voor 2012. Op zich is dat opvallend, aangezien aanvankelijk werd gedacht dat Barrichello’s contractverlenging een formaliteit zou zijn. Het lijkt er nu echter op dat het wat langer gaat duren. Barrichello is wel aan het praten over een nieuw contract, maar het team lijkt het niet zo te waarderen dat hij zo open is geweest over de problemen bij de renstal.
Mocht het tot een scheiding leiden, dan wordt onder meer Adrian Sutil van Force India genoemd als een mogelijke opvolger van Barrichello. Ook Force India’s testcoureur Nico Hülkenberg wordt – vooral in de Duitse media – genoemd als kandidaat. Dat is nogal wrang, aangezien Hülkenberg in 2010 voor Williams reed en heel laat te horen kreeg dat er voor hem geen nieuw contract in zat, wat hem ook nu nog steekt.
Tenslotte is daar ook de momenteel zo populaire Grosjean nog. Williams gaat in 2012 met Renault motoren rijden, hetgeen hem misschien ook voor dit team interessant maakt. Een opvallend detail is verder dat Williams de laatste twee jaar telkens de kampioen van de GP2 onder contract heeft genomen en Grosjean hard op weg is de GP2-kroon naar zich toe te trekken. Vanwege zijn Franse nationaliteit, is overigens ook Ferrari-testrijder en GP2-coureur Bianchi met Williams in verband gebracht.
Dan Maldonado. De debutant uit Venezuala heeft nog geen punten gescoord, maar ligt goed bij het team en doet het af en toe, met name in de kwalificatie, best aardig. Zolang hij financiële steun uit eigen land blijft genieten van oliemaatschappij PVDSA – en daar lijkt het ondanks dat het in Venezuela voor discussies heeft gezorgd wel op – zit het met zijn toekomst bij Williams wel goed.

Force India:
14. Adrian Sutil
15. Paul di Resta

Teambaas en -eigenaar Vijay Mallya maakt pas rond vijftien december bekend wie er in 2012 voor hem rijden, zo heeft hij verklaard. De kans is groot dat hij in ieder geval voor Di Resta gaat: de Schot, een lievelingetje van motorleverancier Mercedes, is aan een sterk debuutseizoen bezig en Mallya claimt een optie op hem te hebben voor 2012.
Of Sutil ook blijft, is afwachten. De Duitser is het team al jarenlang trouw en dat wordt gewaardeerd, terwijl hij – hoewel dat er dit jaar niet altijd uitkomt – in het verleden ook heeft bewezen een snelle coureur te zijn. Als Sutil in de tweede helft van het jaar goed presteert en er geen rare dingen gebeuren in de rechtszaak die tegen hem is aangespannen wegens geweldpleging, zit een langer verblijf er wederom in. Zo niet, dan is testrijder Hülkenberg natuurlijk de gedoodverfde kandidaat om hem op te volgen.

Sauber:
16. Kamui Kobayashi
17. Sergio Pérez

Geen gedoe bij Sauber: dat team gaat volgend jaar gewoon met dezelfde coureurs verder, want de heren doen het goed. Kobayashi begint in 2012 zodoende aan zijn derde jaar bij het Zwitserse team en teamgenoot Pérez aan zijn tweede. Ook de derde rijder blijft overigens hetzelfde: de overeenkomst met test- en reservecoureur Esteban Gutièrrez is namelijk eveneens verlengd.

Toro Rosso:

18. Sébastien Buemi
19. Jaime Alguersuari

Alguersuari en Buemi waren voor aanvang van het jaar lange tijd niet zeker van hun stoeltje en dat is nu eigenlijk niet anders. Het tweetal zal het jaar vast wel afmaken nu testrijder Ricciardo bij HRT is ondergebracht, maar of ze er volgend jaar nog voor Toro Rosso rijden is een vraagteken.
De Spanjaard en Zwitser doen het weliswaar niet onaardig en presteren dit jaar zonder twijfel beter dan in 2010, maar beide heren hebben desondanks nog niet kunnen aantonen iets bijzonders te zijn.
Mocht Red Bulls ‘mannetjesmaker’ Helmut Marko genoeg hebben van Alguersuari en Buemi, dan is Ricciardo uiteraard een logische opvolger, terwijl Red Bull met Jean-Eric Vergne ook nog een ander groot talent achter de hand heeft.
Hülkenberg en Grosjean werden vorige week overigens nog als ‘interessante coureurs’ aangeduid door teambaas Franz Tost, maar aangezien zij geen deel uitmaken van het ontwikkelingsprogramma van Red Bull, is het maar de vraag hoe reëel de kans is dat zijn bij Toro Rosso terecht kunnen.

Lotus:
20. Heikki Kovalainen
21. Jarno Trulli

Voor Kovalainen lijkt contractverlenging een kwestie van tijd: de Fin is teamgenoot Trulli ruim de baas, presteert ogenschijnlijk maximaal en ligt goed bij het team en teambaas Tony Fernandes.
Voor Trulli lijkt kan het einde daarentegen wel eens in zicht zijn. De Italiaan is weliswaar in gesprek over een nieuw contract, maar hij moest in Duitsland plaatsmaken voor Karun Chandhok en dat was vast niet zonder reden, terwijl de kans bovendien groot is dat Trulli in India – tijdens de thuisrace van Chandhok – weer plaats moet maken.
Dat Chandhok volgend jaar voor Lotus rijdt, is evenmin een done deal. Hij kon in Duitsland niet bepaald overtuigen en zal het dus ofwel veel beter moeten doen in India, ofwel voor veel sponsorgeld moeten zorgen.
Voor de rest is het afwachten waar Fernandes naar zoekt in een eventuele opvolger van Trulli, want hier wordt nauwelijks over bericht. Gaat Fernandes echter voor talent en/of ervaring, dan zijn Hülkenberg, Sutil en misschien zelfs Ricciardo of Davide Valsecchi – momenteel al ’testrijder’ bij Lotus en de GP2 voor het team van Fernandes actief – logische opties. Misschien is ook Giedo van der Garde wel een kanshebber, al zal hij vermoedelijk wel wat geld moeten meenemen. Heel misschien geldt ook Grosjean bij Lotus vanwege de band met Renault – dat motoren aan het team levert – als mogelijkheid, al speelt het tegen Grosjean dat hij nauw verbonden is aan het Lotus Renault GP dat in een dispuut met dit Team Lotus is verwikkeld.
Kiest Fernandes in plaats van voor talent voor het (grote) geld, dan is alles mogelijk. Luiz Razia, Ricardo Teixeira en dus ook Chandhok zijn dan onder meer opties.

HRT:
22. Daniel Ricciardo
23. Vitantonio Liuzzi

Bij HRT is altijd alles mogelijk, zoals in 2010 en ook dit jaar wel gebleken is.
Liuzzi wil wel bij HRT blijven en het spreekt in zijn voordeel dat hij zijn werk vooralsnog zonder morren doet en zijn vertrouwen in ‘het project HRT’ herhaaldelijk heeft uitgesproken, terwijl hij door zijn ervaring en aardige tempo natuurlijk ook waardevol is voor het team.
Ricciardo, nu uitgeleend door Red Bull, vertrekt aan het eind van het jaar zeer waarschijnlijk weer. Wie zijn opvolger ook wordt, hij zal waarschijnlijk aardig wat geld moeten meebrengen of de Spaanse nationaliteit moeten bezitten.
HRT is sinds kort namelijk weer in andere handen en de nieuwe eigenaar Thesan Capital wil een meer ‘Spaans getint’ team maken van de formatie uit Murcia. De namen van WTCC-coureur Javier Villa en ook Superleague-rijder Andy Soucek zingen daarom al rond bij het kleine team.
Als andere coureurs aanspraak willen maken op een HRT-stoeltje, zullen zij daar waarschijnlijk aanzienlijk meer geld voor moeten neertellen.

Virgin:
24. Timo Glock
25. Jérôme d’Ambrosio

Virgin weet zich tot en met 2014 verzekerd van de diensten van Glock. De Duitser tekende een kleine maand geleden een nieuw contract bij het team.
De toenemende invloed van aandeelhouder en titelsponsor Marussia, een Russische autofabrikant, kan echter wel eens van invloed gaan zijn op de invulling van het tweede stoeltje. Nu is dat zitje nog in handen van d’Ambrosio. De Belg doet het niet slecht, al laat hij ook niets zien dat heel bijzonder is.
Teambaas John Booth wil wel met d’Ambrosio verder en als deze het gat naar Glock kan beperken en zijn sponsoren blijven betalen, hoeft hij zich dus niet al te druk te maken. Als dat alles niet lukt, kan het echter wel een ander verhaal worden.
Marussia heeft haar beschermeling Robert Wickens namelijk al aangesteld als testrijder en er is dus een kans dat hij volgend jaar doorschuift. De Canadees mag dan wel onervaren zijn, maar ervaren GP2-krachten als d’Ambrosio dit jaar en Lucas di Grassi vorig jaar zijn ook geen garantie voor succes gebleken.
Vanwege zijn Russische nationaliteit is ook Mikhail Aleshin – vorig jaar ook al genoemd – misschien een optie voor Virgin, waar ook Van der Garde misschien wel een optie voor is als Marussia geen coureur heeft om erdoor te drukken. Van der Garde sprak vorig jaar namelijk lange tijd met Virgin over een racezitje, maar koos uiteindelijk voor een langer verblijf in de GP2 toen er maar geen duidelijkheid kwam.