Alleen bredere banden kunnen de Formule 1-auto’s met ingang van 2017 al twee tot drie seconden per ronde sneller maken. Dat stelt Pirelli’s motorsportchef Paul Hembery.

Pirelli, dat zo goed als zeker ook de bandenleverancier blijft als de Formule 1 in 2017 een nieuw tijdperk met snellere en agressievere auto’s in wil gaan, kan voor flinke tijdwinst zorgen met de bredere banden waar de Formule 1 vanaf 2017 mee wil gaan rijden. Dat stelt Hembery tegenover ESPNF1.

“Puur qua banden valt er al twee tot drie seconden per ronde te winnen”, verklaart Hembery, die aangeeft dat Pirelli nu al bezig is om simulaties uit te voeren om teams van een indicatie te voorzien van hoeveel grip de nieuwe, bredere banden gaan geven. “Op basis daarvan wordt het aerodynamische reglement aangepast – en de motorregels misschien ook – om zo het doel te behalen om per ronde vijf seconde sneller te gaan.”

Volgens Hembery wil de Formule 1 vasthouden aan de huidige 13 inch wielen, maar gaan de voorbanden van 24.5 centimeter breedte naar 30 en de achterbanden van een breedte van 32.5 naar 40 centimeter. Wat de Brit verder vertelt is dat Pirelli niet alleen om bredere banden is gevraagd, maar ook om banden die coureurs nog altijd dwingen meerdere pitstops per race te maken: “We mikken op twee á drie stops per race.”