De Pirelli-banden zullen in 2013 een halve seconde sneller zijn en sneller slijten, waardoor minstens twee pitstops nodig zijn per race. Dat zei Pirelli-baas Marco Tronchetti Provera tijdens de Pirelli-presentatie in Milaan vandaag.

Om meer spanning in de races te krijgen, zijn de banden opnieuw ontworpen om snel te slijten om zodoende ook meer inhaalmogelijkheden te creëren. Volgens Tronchetti is het makkelijk om banden te ontwerpen die lang meegaan. De meeste teams hadden in het tweede deal van het seizoen de bandenslijtage onder controle, waardoor volgens hem de spanning wat wegviel.

Om dat tegen te gaan, krijgen de teams in 2013 weer af te rekenen met onvoorspelbare Pirelli’s.  Tronchetti: “Het waren de teams zelf die aan ons vroegen om de onvoorspelbaarheid weer terug te brengen. Daar hebben we deze winter aan gewerkt en het is nu aan de coureurs om nog zorgvuldiger met de banden om te gaan.”

Tronchetti zei ook vol vertrouwen te zijn dat de fabrikant ook na 2013 doorgaat met het leveren van Formule1 1-banden. Volgens hem zijn de teams erg tevreden en is Pirelli tevreden. “Een win-win-situatie”, aldus de Italiaan. De banden zullen sneller zijn komend seizoen en sneller opwarmen, maar daardoor ook sneller slijten.

Daarnaast hebben de harde banden een oranje streep op de band gekregen. Voorheen was dit grijs, maar omdat de mediumbanden een witte streep hebben, was het verschil niet goed zichtbaar. De coureurs hebben ook in 2013 de beschikking over elf bandensets per weekend: zes hardere en vijf zachtere compounds.

De officiële testcoureurs van Pirelli in 2012, Lucas di Grassi en Jaime Alguersuari, zullen zeer waarschijnlijk aanblijven, zei Paul Hembery van Pirelli. Het gerucht dat Kamui Kobayashi Pirelli-testcoureur zou worden, ontkrachtte hij. De GP2-kampioen van 2013 mag zich tevens verheugen op een test met een F1-auto van Pirelli, een overgespoten Renault R30 van 2010 is.