Volgens Pirelli, bandenleverancier van de Formule 1, moet de bandenselectie voor de Grote Prijs van Spanje ervoor zorgen dat coureurs zich niet bezig moeten houden met bandenmanagement. Het Italiaanse bandenmerk voorziet de drie hardste bandensoorten voor het weekend in Barcelona.

Vroeger stond het Circuit de Barcelona-Catalunya bekend als een baan met hoge bandenslijtage. Vorig jaar kreeg de baan echter een nieuwe asfaltlaag. Omdat de teams testen in Barcelona, heeft de baan weinig geheimen, dat zegt ook Mario Isola van Pirelli. “Er zijn heel weinig mysteries over het circuit voor de teams. Zeker dit jaar, omdat de pre-season testen in vrij goede weersomstandigheden plaatsvonden. Die zouden representatiever voor het seizoen moeten zijn.”

Mario Isola. Foto: Motorsport Images

Lees ook: Bandencollege met Ho-Pin Tung: waarom Mercedes het geheim van de Pirelli’s heeft ontrafeld

De Italiaan voorspelt dat de ronderecords in Barcelona wel eens kunnen sneuvelen. “Zelfs tijdens de tests voorafgaand aan het seizoen waren de auto’s hier ongelooflijk snel, dus dit kan weer een race zijn zoals vorig jaar in Spanje, waar meer records gebroken worden.”

Volgens Pirelli moeten de coureurs zich komend weekend ook niet te druk maken over bandenmanagement. “De selectie van het rubber is gemaakt om coureurs in staat te stellen vanaf het begin tot het einde van elke stint hard te pushen in wat waarschijnlijk warme omstandigheden zijn.”

Lees ook: Steiner: ‘Banden aan het werk krijgen is niet waar F1 om draait’