Pirelli is blij dat het – nadat ook veel fans aanvankelijk sceptisch waren over de meer prominente rol die de banden dit jaar spelen – inmiddels op veel positieve reacties van racefans kan rekenen.

Pirelli heeft de rol van bandenmonopolist dit jaar op zich genomen en levert banden die aanzienlijk anders zijn dan de Bridgestones van de afgelopen jaren.

Waar de Bridgestones namelijk nagenoeg de hele race lang goed en consistent bleven, zijn de Pirelli’s bewust ontworpen om sneller te slijten en zo voor meer pitstops te zorgen.

Hoewel nog altijd niet elke coureur de nieuwe banden met bijkomende snelheidsverschillen en extra pitstops kan waarderen, laat Pirelli’s motorsportchef Paul Hembery aan Formula1.com weten dat de publieke reactie in ieder geval zeer positief is geweest: “We hadden eigenlijk niet verwacht zoveel complimenten te krijgen”, erkent hij. “We hebben zowel van de echte Formule 1-fanaten als de sporadische fans enorm veel positieve feedback gehad.”

“Toch kun je nooit iedereen tevreden stellen”, weet Hembery ook. “Er zijn nu namelijk ook nog mensen die liever een ‘pure’ en meer directe strijd willen zien om te bepalen wie er het snelst is. In het verleden zorgde dat echter voor een aanzienlijk aantal saaie races die het publiek niet konden boeien, dus we proberen daar nu een goede balans in te vinden”, benadrukt de Engelsman.

Volgens Hembery is het overigens helemaal niet eenvoudig om banden te produceren die – afhankelijk van het circuit – tussen de 15 en 25 ronden meegaan: “Het vereist veel rekenwerk, want als je het verkeerd aanpakt ontstaan er situaties waarin er heel veel pitstops nodig zijn, of juist helemaal geen. Tot op heden lijkt het er echter op dat we een goede middenweg hebben gevonden.”