De terugkeer van Pirelli in de Formule 1 ging aanvankelijk gepaard met veel kritiek. Nu blijkt dat de banden zorgen voor spannende races wordt de fabrikant bejubeld. De Italianen blijven echter hard werken om zich te verbeteren.

Tijdens de wintertests klaagden veel coureurs over de hoge slijtage van de Pirelli-banden. Hoewel veel rijders nog steeds vinden dat de banden een wispelturige karakter hebben, zijn de eerste drie races van het jaar mede door de Pirelli’s en vele pitstops wel redelijk spannend geweest.

Pirelli-motorsportchef Paul Hembery geeft tegenover Autosport dan ook aan dat zijn bedrijf inmiddels veel complimenten heeft ontvangen: “We hebben veel lof ontvangen naar aanleiding van de eerste paar Grands Prix, dus als het zo doorgaat krijgen we een geweldig jaar”, zegt hij.

De autosportchef van de Italiaanse bandenproducent benadrukt echter dat de banden en verschillende compounds niet op elke baan op dezelfde manier zullen werken, terwijl men bij Pirelli ook in de weer blijft om het schoeisel te verbeteren. “We denken er nu bijvoorbeeld over om de harde banden wat duurzamer te maken”, stelt hij.

“We zijn er de laatste paar races achtergekomen dat deze banden eigenlijk drie of vier ronden langer mee zouden moeten gaan, zeker waar het circuits met een ruwer wegdek betreft”, vervolgt Hembery.

Hembery denkt verder dat de Pirelli’s het tijdens de volgende race, in Turkije, zwaar zullen krijgen: “Dat circuit is qua slijtage waarschijnlijk gelijk aan Maleisië, of misschien nog wel iets erger. Het is voor ons als bandenleverancier dan ook de meest uitdagende baan, terwijl het daardoor wat de strategie in de race betreft ook weer een andere aanpak vereist.”