Pirelli kwam flink onder vuur te liggen toen Mercedes de eerste acht races van het seizoen won. Aanpassingen aan de banden zouden het kampioensteam in de kaart hebben gespeeld. Mario Isola wil niets weten van voortrekkerij. “Alle teams krijgen dezelfde producten en service”, benadrukt hij.

“We hebben de banden voor 2019 vorig jaar al getest in Abu Dhabi”, zegt Isola in gesprek met FORMULE 1. “Iedereen was tevreden en ook na de ­wintertests hebben we geen klachten gekregen. Zelfs bij de eerste race was alles nog in orde. Maar na een paar races begonnen opeens wat mensen te zeggen dat de banden ­problemen ­opleverden.”

Volgens Isola is het een leerproces dat de teams elk jaar moeten doorlopen. Het ene team doet zijn huiswerk alleen beter dan het andere. De opdracht voor dit jaar was minder oververhitting om blaarvorming te voorkomen en duidelijkere verschillen tussen de banden­compounds. Isola stelt dat ­Pirelli daarin is geslaagd. Hij ziet ook geen veiligheids­problemen, dus geen reden om de banden aan te passen. Alleen als minstens 70 procent van de teams het met elkaar eens is, kan daarvoor een verzoek worden ingediend. Bij een stemming voor de Grand Prix van Oostenrijk bleef de teller op 50 procent steken.

“Het zou niet eerlijk zijn om de banden aan te passen en teams te bevoordelen of benadelen”, meent Isola. “Als er nieuwe doelen worden gesteld voor volgend jaar of voor 2021, nemen we die met alle plezier mee, maar die doelen moeten wel gezamenlijk worden vastgesteld. Als ik met elk team ­afzonderlijk in gesprek ga, krijg ik tien ­verschillende meningen te horen. We kunnen niet voor elk team een aparte band maken, ze moeten hetzelfde zijn voor iedereen. Dus moeten we overeenstemming bereiken over welke kant we op willen, en dan niet in duizend verschillende richtingen.”

In de nieuwe editie van FORMULE 1 vertelt Mario Isola over hoe hij in de autosport terecht is gekomen en hoe hij zijn schaarse vrije tijd invult met vrijwilligerswerk.