Bandenmonopolist Pirelli heeft de Formule 1 teams opgeroepen om, mede naar aanleiding van het onderzoek naar de crash van Jules Bianchi, een volwaardige regenbandentest af te werken.

Pirelli heeft er al eerder bij de teams op aangedrongen om een test in volwaardig natte omstandigheden af te werken om zo haar regenbanden te kunnen testen, hetgeen een oproep is die tevens door de onderzoekscommissie naar het ongeluk van Jules Bianchi is gedaan.

Hoewel Pirelli volgens de onderzoekscommissie geen blaam trof wat betreft de intermediate-banden waarop Bianchi reed op het moment dat hij tijdens de verregende Grand Prix van Japan crashte, stelde de commissie wel dat Pirelli de kans moet krijgen meer te testen met haar regenbanden.

Paul Hembery, de motorsportchef van Pirelli, heeft naar aanleiding van deze stellingname – en tevens in reactie op kritiek van coureurs op de regenbanden van zijn firma – opnieuw bij de teams aangedrongen op het houden van een uitvoerige regenbandentest.

“Wij van Pirelli hebben het gevoel dat iedereen er baat bij zou hebben als we voor aanvang van een seizoen een volledige test in de regen afwerken”, vertelt Hembery aan Autosport. “Voor de teams is het nuttig omdat ze kunnen kijken onder welke omstandigheden ze welke banden nodig hebben, terwijl de coureurs kunnen wennen aan hoe hun auto’s zich op een natte baan gedragen en hoe onze nieuwe regenbanden het doen”, stipt hij aan.

“Conform het reglement is het toegestaan het circuit in Jerez op te spuiten, maar dat is eigenlijk niet wat we in gedachten hebben”, vervolgt Hembery. “Volgens ons zou het veel nuttiger zijn om naar Fiorano of Paul Ricard te gaan. Dat zijn namelijk circuits waar je veel meer kan doen wat betreft het nabootsen van verschillende weersomstandigheden”, verwijst hij naar de circuits die middels sproeiers gecontroleerd onder water kunnen worden gezet.

Hembery zinspeelt er tegenover Autosport echter op dat er van de teams uit nogal wat aversie bestaat om naar die banen af te reizen, onder meer omdat Fiorano het thuiscircuit van Ferrari is. “Als je het over Fiorano en Paul Ricard hebt, dienen zich direct allerlei andere discussiepunten aan.”

Op het moment heeft Hembery geen idee hoe het er voor staat wat betreft de kansen van een regenbandentest. “Wij willen het graag, mits het op de juiste manier gebeurt. Vooralsnog hebben we echter totaal geen indicatie gekregen van hoe waarschijnlijk het is dat we zo’n test kunnen uitvoeren.”