Daan de Geus
15 september 2015
Als de Formule 1 in 2017 verder wil met bandenleverancier Pirelli én nieuwe bredere banden wil introduceren, heeft Pirelli eerst minstens achttien testdagen nodig om zich voor te bereiden.
Dat heeft Pirelli’s motorsportchef Paul Hembery benadrukt in gesprek met Autosport, waarbij hij aankaart dat ‘een gedegen testprogramma’ essentieel is als de Formule 1 de breedte van haar achterbanden in 2017 van 32.5 naar 42.5 centimeter wil vergroten en de voorbanden van 24.5 centimeter naar 32.5 centimeter wil verbreden.
Volgens Hembery staat het nog niet vast dat er in 2017 nieuwe banden worden geïntroduceerd, maar als het daar van komt moet er volgens hem met een interim-auto getest gaan worden, aangezien de bolides ook breder worden in 2017 en dit uiteraard invloed heeft op de banden. Hembery hamert er verder op dat het testwerk gedaan gaat worden door ’topcoureurs’: “Want zij vragen meer van de banden dan andere coureurs.”
2017
Hoewel het nog niet zeker is dat de Formule 1 voor 2017 en daarna weer voor Pirelli kiest – aangezien Pirelli’s huidige contract na 2016 afloopt en zich in Michelin ook een andere kandidaat heeft gemeld – heeft het er wel alle schijn van dat de keuze wederom op Pirelli valt. Dit omdat Bernie Ecclestone, de exploitant van de sport, zijn steun en voorkeur voor de Italiaanse bandenfirma heeft uitgesproken. Hembery hoopt dat de Formule 1 snel met een beslissing komt, want op het moment liggen er volgens hem alleen maar voorstellen. Pirelli heeft echter duidelijkheid nodig, beklemtoont hij, zodat het voorbereidingen kan gaan treffen en dus ook invulling kan gaan geven aan een testprogramma. De Formule 1 doet dit jaar niet aan speciale bandentestdagen, wat Hembery ‘geen normale situatie’ noemt. Als de sport verder wil met Pirelli en in 2017 nieuwe banden wil introduceren, heeft Pirelli volgens Hembery ‘zes testsessies van drie dagen per stuk’ nodig. Volgens Hembery is dit niet alleen een voorwaarde, maar zelfs een vereiste: “Zonder een gedegen testprogramma kunnen we ons werk niet doen en in 2017 niet in de sport blijven.”
Hoewel het nog niet zeker is dat de Formule 1 voor 2017 en daarna weer voor Pirelli kiest – aangezien Pirelli’s huidige contract na 2016 afloopt en zich in Michelin ook een andere kandidaat heeft gemeld – heeft het er wel alle schijn van dat de keuze wederom op Pirelli valt. Dit omdat Bernie Ecclestone, de exploitant van de sport, zijn steun en voorkeur voor de Italiaanse bandenfirma heeft uitgesproken. Hembery hoopt dat de Formule 1 snel met een beslissing komt, want op het moment liggen er volgens hem alleen maar voorstellen. Pirelli heeft echter duidelijkheid nodig, beklemtoont hij, zodat het voorbereidingen kan gaan treffen en dus ook invulling kan gaan geven aan een testprogramma. De Formule 1 doet dit jaar niet aan speciale bandentestdagen, wat Hembery ‘geen normale situatie’ noemt. Als de sport verder wil met Pirelli en in 2017 nieuwe banden wil introduceren, heeft Pirelli volgens Hembery ‘zes testsessies van drie dagen per stuk’ nodig. Volgens Hembery is dit niet alleen een voorwaarde, maar zelfs een vereiste: “Zonder een gedegen testprogramma kunnen we ons werk niet doen en in 2017 niet in de sport blijven.”