Racepictures
Daan de Geus
18 februari 2017
Het ontwikkelen van de nieuwe, bredere 2017-banden was niet helemaal een exacte wetenschap voor Pirelli, dat daarom ook al een hele lijn ‘reservebanden’ klaar heeft liggen.
Net zoals de auto’s, zijn ook de banden breder in 2017. Vóór gaat het om zes centimeter meer, en acht achter. Pirelli heeft daarnaast echter opdracht gekregen ervoor te zorgen dat de nieuwe banden minder snel slijten, zodat coureurs meer kunnen pushen.
Het testwerk om deze nieuwe banden te ontwikkelen, werd daarbij verricht met aangepaste 2015-auto’s om de verwachte downforceniveaus van de nieuwe en snellere 2017-bolides te simuleren. Of dat goed is gelukt, moet de tijd uitwijzen en daarom heeft Pirelli ook een reeks (bredere) reservebanden ontwikkeld.
“Mochten de volledig nieuwe banden waarmee we het seizoen beginnen niet goed werken, omdat de auto’s niet daadwerkelijk de gesimuleerde performance hebben en niet genoeg energie in de banden krijgen, dan moeten we teruggrijpen op de reservebanden die volgens een meer ‘klassieke’ filosofie ontwikkeld zijn”, vertelt Pirelli-topman Mario Isola aan Motorsport.com.
Wat Isola daarmee bedoelt, is dat de banden in deze reservereeks net als de Pirelli’s van 2011 tot en met 2016 sneller slijten en gevoeliger zijn. “Het is niet zo dat ze harder of zachter zijn”, verduidelijkt hij. “Het heeft niets met hardheid te maken, het zijn gewoon banden die sneller opwarmen en slijten. De initiële 2017-banden hebben daarentegen een breder raamwerk waar binnen ze functioneren.”
Pirelli heeft door (computer)simulaties van de teams echter wel een idee van hoe de downforceniveaus, ook later in 2017, moeten zijn. Mocht het desondanks toch moeten teruggrijpen op de alternatieve banden, dan zal het dat alleen doen als de teams en FIA het er mee eens zijn. “We moeten dat dan bespreken, maar op het moment hebben we geen intentie deze banden te gebruiken.”
Geen geklaag
Pirelli’s motorsportchef Paul Hembery heeft op zijn beurt nog benadrukt dat fans, teams en coureurs Pirelli er niet op moeten aankijken als de races saaier worden met de nieuwe, minder slijtage-gevoelige banden. “Want wij hebben gewoon gedaan wat ons vanuit de sport is opgedragen.” “We hebben de afgelopen jaren banden geproduceerd die hogere slijtage hadden, maar de sport wil nu een andere kant op. Als alles zo goed uitpakt als verwacht, zouden we echter goede races moeten zien.”
Pirelli’s motorsportchef Paul Hembery heeft op zijn beurt nog benadrukt dat fans, teams en coureurs Pirelli er niet op moeten aankijken als de races saaier worden met de nieuwe, minder slijtage-gevoelige banden. “Want wij hebben gewoon gedaan wat ons vanuit de sport is opgedragen.” “We hebben de afgelopen jaren banden geproduceerd die hogere slijtage hadden, maar de sport wil nu een andere kant op. Als alles zo goed uitpakt als verwacht, zouden we echter goede races moeten zien.”