Pirelli had zich ten doel gesteld voor 2016 weer banden te ontwikkelen die niet geleidelijk slijten, maar in één keer ‘op’ zijn. Dat is echter niet gelukt.

In gesprek met Autosport geeft Pirelli-topman Paul Hembery toe dat het de Italiaanse bandenproducent niet is gelukt om dit abrupte ‘drop-off effect’, dat in de Formule 1 zelf ‘the cliff‘ wordt genoemd, terug te brengen.

Formula One World Championship 2015, Round 12, Italian Grand Prix, Monza, Italy, Friday 4 September 2015 - Paul Hembery (GBR) Pirelli Motorsport Director in the FIA Press Conference.

Pirelli-motorsportbaas Paul Hembery.

Formula One Testing, Barcelona, Circuit de Catalunya, Barcelona, Spain, Wednesday 2 March 2016 - Pirelli tyres

Het is Pirelli niet gelukt de PZero’s de eigenschappen te geven die het voor ogen had.

“We hebben geprobeerd weer banden te maken die qua prestatie na een tijdje racen ineens enorm achteruit gaan, maar het is ons niet gelukt dat voor elkaar te krijgen in de mate die we voor ogen hadden”, erkent Hembery.

Volgens Hembery was er qua cliff ‘geen verschil te zien’ tijdens de wintertests. “Dus we kijken er nu naar om dat voor 2017 te herintroduceren”, vertelt hij.

Gedurende 2016 gaat Pirelli namelijk geen ontwikkelingswerk aan haar banden doen, vertelt Hembery. “Al onze aandacht is wat dat betreft op 2017 gericht.”

Voor 2017 heeft Pirelli de taak banden te ontwikkelen die passen bij de bolides die de Formule 1 wil introduceren. Deze moeten tussen de drie en vijf tellen per ronde sneller worden, wat uiteraard meer van de banden vraagt.