Het complete veld krijgt voor de vrijdagstrainingen in Silverstone van Pirelli twee extra setjes banden. Het gaat om een nieuw type, waarvan de prestaties minder afhankelijk zijn van een bepaalde bandentemperatuur.

De Pirelli-banden van dit jaar staan vooral bekend om het plotselinge verlies van prestaties. Zo reed Kimi Räikkönen in de Chinese Grand Prix tot in de slotfase van de race bij de eerste drie. Zijn banden waren plotseling echter ‘af’. Gevolg was dat de Fin heel ver terug viel, en de race eindigde buiten de punten.

Ook werken de banden bij een bepaalde temperatuur optimaal. Pirelli hoopt met de ontwikkeling van de nieuwe band dat de prestaties minder afhankelijk zijn van precies die bepaalde temperatuur, dat het rubber optimaal laat presteren.

“De nieuwe band is iets toegankelijker. Hierdoor wordt het voor teams eenvoudiger om de band te laten presteren zoals zij willen”, legt Pirelli’s F1-chef, Paul Hembury, uit. “Het kampioenschap is enorm in balans. Het is onze prioriteit dat geen enkel team van ons een voordeel geniet.”

“We willen dat de banden zo lang mogelijk zo goed mogelijk presteren. De vrije trainingen zijn voor ons een waardevolle mogelijkheid om samen met de teams het effect van de nieuwe banden te analyseren. En natuurlijk om informatie te verzamelen.”

Pirelli-testrijder Lucas di Grassi heeft al met het rubber gereden. “Eerder dit jaar in Jerez”, aldus de voormalig Virgin-coureur. “Het concept is hetzelfde als de huidige harde band, maar biedt meer grip en slijt minder snel. Hij is vooral effectief onder warme omstandigheden en als de omstandigheden op het circuit niet goed zijn. Het is dus een band die sneller is, én langer meegaat.”