De Formule 1 introduceerde bij de Grand Prix van Japan een graphic die de bandenslijtage laat zien, maar volgens bandenleverancier Pirelli is deze visuele weergave ‘misleidend’.

Dat stelt Pirelli’s motorsportchef Mario Isola in gesprek met Racefans.net. “Ik was verrast toen ik die graphic ineens in beeld zag”, erkent de Italiaan, die de graphic dus ‘misleidend’ noemt. “De data ervoor komt ook niet van ons”, stipt hij aan, waarbij hij aangeeft dat Pirelli er met Formule 1-rechtenhouder Liberty Media over wil praten.
(tekst loopt door onder de tweet)

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

De data die gebruikt wordt voor de graphic komt van Formule 1’s partner AWS, Amazon Web Services. AWS is ook verantwoordelijk voor, bijvoorbeeld, de graphic die laat zien hoe groot de kans is dat een coureur een ander kan inhalen, en de graphic die laat zien of een coureur na een pitstop voor of achter een rivaal terechtkomt.

Volgens Isola spelen er echter ’te veel variabelen’ mee om de bandenslijtage middels een soortgelijke graphic in beeld te brengen. “Zoals de rijstijl, hoeveel een coureur de slijtage al managet, de baanomstandigheden, of je vrije lucht hebt of in verkeer rijdt, het brandstofniveau…”, zo somt hij op.

“Het is heel lastig de bandenslijtage te voorspellen”, vervolgt Isola. “Als je denkt dat banden 25 ronden meegaan, kun je na 10 ronden wel zeggen ‘deze banden gaan nog 15 ronden mee’, maar dat is door alle factoren dus al niet accuraat. Wij kunnen bij Pirelli wel een inschatting maken op basis van een gemiddelde, maar het is toch voor en bij iedere auto weer anders.”