Formule 1-bandenleverancier Pirelli test komende week op het circuit van Silverstone nieuwe 18-inch wielen. Lotus zal op woensdag eenmalig met het aangepaste Pirelli-rubber de baan op gaan.

Pirelli loopt al sinds het zijn intreden deed in de Formule 1 rond met het idee van grotere wielen. Dat zou niet alleen meer van deze tijd zijn, maar zou tevens de functie van de Formule 1 als kraamkamer van de moderne autotechnieken onderstrepen.

De test dienst vooralsnog alleen als een showcase van wat er mogelijk is. Alleen wanneer er vanuit de Formule 1 een breed draagvlak blijkt te zijn voor het invoeren van dergelijke wielen, zal Pirelli de ontwikkeling ervan verder voortzetten. Het Italiaanse bedrijf claimt echter al in staat te zijn de 18-inch wielen te produceren met dezelfde prestaties en betrouwbaarheid als de huidige 13-inch banden.

Volgens Paul Hembery, motorsportbaas van Pirelli, is het gebruik van 13-inch wielen acherhaald: “Niet alleen andere raceklassen maken al langere tijd gebruik van 18-inch wielen, ook op straatauto’s is 18-inch de standaard. Als de Formule 1 voorop wil blijven lopen als het gaat om technologische ontwikkelingen, zal het eveneens dit formaat moeten omarmen, of misschien wel voor een nog groter formaat moeten gaan.”

Het uitrusten van een Formule 1-auto met 18-inch wielen gaat gepaard met enkele technische uitdagingen. Zo vomt de wang van de huidige 13-inch banden een belangrijk onderdeel van de vering van  de wagen. Een kleinere wang betekent automatisch ook een kleiner oppervlak voor Pirelli om hun productnaam op te voeren, iets waar het bedrijf zich graag bij neerlegt.