Volgens Pirelli’s motorsportchef Paul Hembery is het ontwikkelen van banden voor het nieuwe tijdperk dat de Formule 1 ingaat geen gemakkelijke opgave, aangezien teams weinig informatie willen geven over hun nieuwe bolides.

De Formule 1 gaat met ingang van 2014 met 1.6 liter V6-motoren rijden, waarbij energy recovery systems een veel belangrijkere rol gaan spelen. Daarnaast gaat de aerodynamica op de schop, dus de veranderingen zijn ingrijpend.

Deze veranderingen hebben uiteraard ook invloed op de banden en het gebruik daarvan. Voor Pirelli – dat overigens al heeft aangekondigd in 2014 een meer conservatieve koers te varen – is het echter niet eenvoudig hierop in te spelen, vertelt Hembery.

“Het is voor iedereen, dus ook voor ons, een beetje een stap in het duister”, verklaart hij tegenover Formula1.com. “Hoewel we weten dat de auto’s bijvoorbeeld meer koppel – en vermoedelijk dus meer wielspin – krijgen, weten we namelijk nog niet hoe ze zich daadwerkelijk op de circuits gaan gedragen.”

Informatie
Pirelli heeft uiteraard informatie over de nieuwe auto’s gekregen van de teams, maar de laatste tijd is die informatiestroom gestokt: “We hebben aan elk team gevraagd aan te geven hoe ze verwachten dat hun 2014-auto wordt, maar nu 2014 steeds dichterbij komt, willen de teams geen informatie meer delen omdat ze competitief met elkaar zijn en hun eigenbelang voorop hebben staan.”

Volgens Hembery kan dit echter voor problemen zorgen. Dit omdat de teams hun auto’s – ook straks in 2014 – blijven doorontwikkelen en dit naar zijn verwachting razendsnel zal gaan. De bolides die staks in 2014 op de baan rijden kunnen volgens Hembery in de prakijkt dus wel eens een stuk sneller zijn dan wat de teams aanvankelijk aan Pirelli hebben aangegeven.

“Om die reden gaan we van het worst case scenario uit”, verkondigt Hembery, die uitlegt dat dit juist niét betekent dat Pirelli verwacht dat haar banden te slap zijn voor de krachtige 2014-bolides: “In tegendeel. We hebben ons wat betreft het ‘model’ dat we gebruiken om banden te ontwikkelen juist ingesteld op een fictieve auto met enorm veel topsnelheid en downforce, die de banden enorm belast.”

Door die voorzorgsmaatregel te treffen, verwacht Pirelli helemaal klaar te zijn voor 2014. Toch weet Hembery dat niet iedereen gelukkig zal zijn met de banden die zijn firma volgend seizoen gaat leveren. “Dat is in deze sport onmogelijk! Maar het wordt hoe dan ook een interessant jaar en ik denk dat iedereen enorm benieuwd is naar alle nieuwe technologiën.”

Wennen
De Formule 1-teams krijgen dit jaar waarschijnlijk alvast een kans aan het 2014-rubber te wennen. Pirelli is van plan elke coureur op de vrijdag in Brazilië van twee setjes prototype 2014-banden te voorzien, al moet dit plan nog wel goedgekeurd worden door de FIA.