Pirelli rekent erop dat er komend weekend in Canada behoorlijk wat pitstops gemaakt zullen worden, aangezien de banden het er een stuk moeilijker zullen krijgen dan in Monaco het geval was.

Pirelli neemt dezelfde bandencompounds mee naar Canada als waarmee het naar Monaco was gekomen: de zachte en superzachte compound.

Volgens Paul Hembery, de motorsportchef van de Italiaanse bandenproducent, zullen deze banden in Canada echter voor een hele andere uitdaging staan en dus ook voor een hele andere race zorgen dan in Monaco het geval was: “In Monaco ligt de gemiddelde snelheid een stuk lager en krijgen de banden dus veel minder energie en hitte te verwerken dan in Canada. Dit betekent dat er in Monaco langere runs op één setje banden gemaakt konden worden, maar dat zal in Canada niet het geval zijn”, waarschuwt hij de heren coureurs.

“In Canada krijgen de banden immers veel meer werk te doen en als gevolg daarvan zullen de karaktereigenschappen van beide compounds ook veel meer naar boven komen”, vertelt Hembery, daarbij onder meer verwijzend naar de zeer beperkte houdbaardheid van de superzachte banden, die maar een paar ronden echt goed presteren.

Hembery zinspeelt er dan ook op dat er komend weekend veel pitstops te zien zullen zijn. De Engelsman verwacht bovendien dat de teams niet alleen met van elkaar afwijkende strategieën op de proppen komen, maar denkt ook dat aardig wat renstallen hun eigen coureurs op twee verschillende strategieën zullen zetten: “Dat is immers de beste manier om alle mogelijkheden af te dekken”, weet hij.

Hembery geeft tot slot nog aan dat de superzachte band een beetje een wildcard is voor komend weekend. “Vanwege de regenval tijdens de wedstrijd van vorig jaar is het nogal onduidelijk hoe die band het onder race-omstandigheden doet”, zegt Hembery. “De vrije trainingen zullen wat dat betreft ook cruciaal worden om uit te vogelen hoe die banden zich houden als je met een volle tank rijdt.”