Na meerdere tests voor de bredere banden van het komende seizoen maakt bandenleverancier Pirelli bekend dat het zich zorgen maakt of er wel op de juiste manier getest wordt. Volgens Pirelli komen de testauto’s zo’n 20% aan downforce tekort in vergelijking met de echte 2017-auto’s.

Zowel Mercedes, Ferrari en Red Bull werken samen met Pirelli om diverse testdagen te organiseren, waarop wordt gereden met auto’s die de hoeveelheden downforce van de 2017-auto’s moeten simuleren. Na het analyseren van de data komt Pirelli echter naar buiten met het nieuws dat de vergaarde data niet overeenkomt met hun eigen simulaties.

De vrees is dat het probleem ligt bij de downforce van de testauto’s. Gevraagd door Autosport naar het verschil tussen de testauto’s en de echte 2017-auto’s, antwoordt Pirelli-baas Mario Isola: “Het is moeilijk te zeggen. Het ligt eraan of je kijkt naar het begin van 2017 of het einde van 2017. We hebben waarschijnlijk te maken met een tekort van ongeveer 20% (aan downforce, red.).”

“Gedurende 2017 zullen de auto’s intensief worden doorontwikkeld. Dat betekent dat we zelfs nog verder van het doel afzitten”, verklaart Isola. “Het probleem dat wordt gecreëerd door een tekort aan downforce op de testauto’s, is dat de banden niet worden gepusht op het niveau dat nodig is en wordt verwacht voor het komende jaar.”

“We evalueren de degradatie van de banden, wat nu waarschijnlijk niet de juiste degradatie is. Wanneer je betere prestaties levert en meer downforce op de auto hebt, zal er ook een hogere degradatie zijn. Daarom werken we samen met de teams om testauto’s met meer downforce te gebruiken”, aldus Isola.

De Pirelli-baas heeft er alle vertrouwen in dat de teams met een oplossing zullen komen. Hij benadrukt echter dat de klok tikt. “We hebben niet veel tijd meer. We weten dat ze eraan werken om met meer downforce te komen. Ze zijn ervan op de hoogte dat ze snel moeten handelen.”

De teams werken vooralsnog met een gemodificeerde 2015-auto om de auto van 2017 te simuleren, iets wat het er volgens Isola niet makkelijker op maakt. “Het is niet makkelijk voor ze om met een auto te werken die zo anders is dan de 2017-auto. Het kost veel moeite en we hebben vertrouwen in de teams. We werken met ze samen om auto’s neer te zetten die representatief zijn voor de reglementen van het komende seizoen. Hierdoor zullen we in staat zijn om een band te leveren die vergelijkbaar is met de verwachting en met de vergaarde data van de tests van dit jaar.”

In de afgelopen maanden heeft Pirelli al data kunnen vergaren gedurende elf testdagen. Gedurende oktober en november worden er nog diverse keren getest met de banden. Om precies te zijn heeft Mercedes nog drie, Red Bull zes, en Ferrari vier testdagen voor de boeg. De eerstvolgende testdagen zijn voor de rekening van Mercedes, op 12 en 13 oktober in Barcelona.