Pirelli wil uiterlijk in maart horen of het ook in 2014 de Formule 1-bandenleverancier is. Het huidige driejarige contract loopt na dit seizoen af.

“We willen graag dat de knoop vroeg wordt doorgehakt”, vertelt Paul Hembery tegen ESPN F1. “We hebben meer mensen in dienst dan de teams denken. Als een nieuwe deal er niet komt moeten we dat vroeg weten. We kunnen dan materiaal voor andere projecten gebruiken. Eigenlijk willen we uiterlijk dit kwartaal weten of we in de Formule 1 kunnen blijven.”

Pirelli tekende een driejarig contract voordat het in 2011 zijn rentree maakte in de F1. De FIA wil een bandenleverancier niet langer dan die termijn vastleggen. Volgens Hembery beslist niet alleen de internationale autosportfederatie over het vastleggen van een hofleverancier voor het F1-rubber.

“Het hangt af van de mening van de eigenaar van de commerciële rechten en de teams”, aldus de hoge pief van Pirelli. “We hopen dat de FIA te spreken is over ons product en onze integriteit. Zij kijken vooral of we veilig en transparant te werk zijn gegaan. Daarover hebben wij in ieder geval nooit een klacht ontvangen. Het komt aan op wat de teams en de commerciële baas vinden.”

Pirelli wil niet aan het lijntje worden gehouden door de Formule 1. De motoren van volgend jaar vergen ander rubber dan nu en Pirelli wil voorkomen dat het geld steekt in banden die uiteindelijk niet gebruikt gaan worden.

“Technisch verandert er niets fundamenteels”, denkt Hembery. “Het verschil zit ‘m in de tractie. De turbomotoren van volgend jaar hebben een hogere koppeling, iets dat de kans op slijtage en oververhitting vergroot. Voor ons is dat ook lastig te voorspellen; eerst moeten we meer details van de nieuwe auto’s zien. Ik weet wel zeker dat 2014 met al zijn veranderingen een vermakelijk jaar gaat worden.”