Als het aan Pirelli ligt, komen er meer types slickbanden zodat races met één pitstop verleden tijd zijn. Voor volgend jaar gaat dat alleen niet op.

In 2013 levert de Italiaanse bandenfabrikant namelijk ook weer de gebruikelijke vier slicks aan: hard, normaal, zacht en superzacht. Pirelli bepaalt van tevoren welke twee slicks beschikbaar zijn tijdens een raceweekend. Zo rijden de teams komend weekend met normaal en zacht rubber.

Wat Pirelli betreft verandert dat in 2014. “Wij willen graag meer compounds. Op die manier hebben wij een uitgebreider bandenaanbod waardoor voor elke race een garantie kunnen afgeven van twee of drie pitstops per coureur”, aldus de motorsportdirecteur van de Italianen, Paul Hembery, tegen Autosport.

“Dat lukt niet met vier types banden. Wij denken aan minimaal acht compounds en houden dan de huidige vier rubbersamenstellingen, maar dan werken er vier goed bij lage temperaturen en vier juist weer goed bij hoge temperaturen.”

Het is alleen de vraag of Pirelli in 2014 nog wel banden levert aan het Formule 1-veld. Eind volgend jaar loopt het contract met de fabrikant af. Het is nog niet bekend of er een contractverlenging inzit voor Pirelli, al zijn er eveneens geen geruchten over andere kapers op de kust voor een exclusief contract om de twaalf F1-teams te voorzien van rubber.