Daan de Geus
7 april 2016
Pirelli heeft de Formule 1 opgeroepen snel in te stemmen met haar testplannen, omdat het anders de gewenste banden voor 2017 niet kan produceren.
Dat maakt Pirelli’s motorsportchef Paul Hembery duidelijk ten overstaan van Autosport. Pirelli is gevraagd bredere banden te maken, die tevens qua performance aansluiten bij de nieuwe vier tot vijf seconden per ronde snellere bolides die de Formule 1 in 2017 wil introduceren.
“We moeten dus dramatische veranderingen aan onze banden maken”, vertelt Hembery, die daarom – zoals hij eerder ook al heeft gedaan – hamert op meer testmogelijkheden, waar Pirelli snel duidelijkheid over wil hebben: “Het liefst deze week nog, want we zijn eigenlijk al te laat.”
“Voor ons begint seizoen 2017 immers niet in maart, in Melbourne, maar in november 2016, na de slotrace in Abu Dhabi”, zegt Hembery, verwijzend naar de lange ontwikkelings- en productietijd voor de Pirelli PZero-banden. “Het is nu al april, dus de Formule 1 moet nu beslissingen maken zodat we ons werk goed kunnen doen.”
In gesprek met Motorsport.com voegt Hembery daar specifiek aan toe dat Pirelli om twaalf testdagen heeft gevraagd, waarbij het de beschikking wil krijgen over een moderne maar met oog op 2017 aangepaste bolide met hybride V6-turbokrachtbron. De Formule 1 en FIA moeten Pirelli hier toestemming voor geven, waarna de teams Pirelli vervolgens bij het testwerk moeten helpen, maar deze partijen hebben nog geen toezeggingen gedaan aan de bandenleverancier.
“Het is kantje boord of we ons testprogramma nog kunnen implementeren”, waarschuwt Hembery dan ook, waarbij hij benadrukt dat Pirelli’s deadline ‘eind april’ is.
Als gevolg van het oponthoud aangaande de medewerking uit de sport van de FIA en teams, is het contract tussen Pirelli en de Formule 1 ook nog niet rond. Pirelli heeft al wel een akkoord met Formule 1-exploitant Bernie Ecclestone om van 2017 tot en met 2019 banden te leveren, maar de FIA heeft dit nog niet geratificeerd.
Hembery hoopt ‘deze week’ duidelijkheid te krijgen over de precieze technische regels voor 2017 en de testmogelijkheden, zodat Pirelli de deal rond kan maken. Pirelli staat ook al te trappelen om eerst zelf nog testwerk te doen met een aangepaste 2013-auto, vertelt Hembery, maar ook dat kan pas na uitsluitsel vanuit de sport.