*

Preview: Rekent Max Verstappen op Interlagos af met zijn Senna S-trauma?

Sjaak Willems

Sjaak Willems

17 november 2019 09:00

Preview: Rekent Max Verstappen op Interlagos af met zijn Senna S-trauma?

Leuk die poleposition, maar nu is het zaak om het ook af te maken. Dat was de reactie van Max Verstappen na zijn demonstratie op zaterdag. Want er staat nog een rekening open op Interlagos na het Ocon-incident van vorig jaar. En veel draait er om diezelfde bocht waar het vorig jaar fout ging: de Senna S.

Lees ook: Verstappen snelt in Brazilië naar sensationele tweede poleposition

De gehele top start morgen met gelijke middelen als het gaat om de banden: de rode softband. Dat het begint met de start is logisch. Dat bleek dit jaar meerdere keren een pijnpunt voor Verstappen, maar dat lek lijkt boven. Na een korte sprint vanaf de grid is er de Senna S, een light-versie van de fameuze Corkscrew van Laguna Seca. Het is een flessenhals waar geknokt wordt om elke meter – en daar zijn er daar niet veel van.

Mits ongeschonden volgt daarna de lange doordraaier Curva del Sol, met daarop met het rechte stuk genaamd Reta Aposta nog eens een sprint naar de Descida da Lago. Hier zullen alle motor gieren, de batterijen opengezet worden en gejaagd worden op de slipstream van de koploper.

De als tweede startende Sebastian Vettel grapte er gisteren al over: “De Red Bulls zijn verrassend snel op de rechte stuk, verdacht bijna”, verwijzend naar Verstappens opmerkingen in Amerika over vermeend valsspelen door Ferrari. Maar de topsnelheid is wel de sleutel op dat rechte stuk in de openingsronde. De verschillen op zaterdag waren overigens minimaal: Verstappen noteerde er in zijn snelste ronde 326 kilometer per uur tegenover 329 en 325 voor Vettel en Hamilton. Leclerc haalde er overigens 331.

De rolverdeling voor morgen: de jagers Vettel en Hamilton met in hun midden de opgejaagde. Foto: Motorsport Images

Lees ook: Verstappen ziet alle kans op overwinning: ‘Met de snelheid zit het goed’

Na de openingsronde begint het grote banden managen, Verstappen zei het al bij het interview na de kwalificatie: “We moeten de banden heel zien te houden.” Hij zei vrijdag ook de tijden van de vrije training niet echt te vertrouwen. Maar kijkend naar de longruns van Verstappen, Vettel en Hamilton op soft zijn de verschillen minimaal: Hamilton was het snelst maar Vettel en Verstappen zaten binnen een halve seconde.

Qua strategie is het volgens bandenleverancier Pirelli kiezen tussen een éénstopper van soft-hard of soft-medium, met een langere eerste stint voor die laatste optie. Pirelli ziet een tweestopper met soft-soft-medium ook nog als een realistische optie.

Op de mediums was Verstappen dan weer sneller dan Hamilton maar beiden reden er slechts twee rondjes op, onder omstandigheden die flink anders zullen zijn dan tijdens de race. Het wordt zondag namelijk warmer dan zaterdag. En als de Braziliaanse zon doorbreekt, heeft dat direct effect. Verstappen haalde het nog aan: “Tijdens Q3 werd het warmer en had ik meer last van overstuur.”

Het is Brazilië altijd gevaarlijk om te zeggen dat het niet zal regenen maar daar lijkt het toch echt niet op. Het is dit jaar overigens gebruikelijk dat het flink regent als de prijzen net zijn uitgereikt, dus wie weet wordt die traditie nog doorgezet.

Wie managet zijn mediums, de sleutel morgen in de bandenstrijd. Foto: Motorsport Images

Lees ook: Weblog – De spannendste titelstrijd van 2019 is nog niet beslist: de Formule 1.5

Wat valt er nog te winnen?
Winst voor Verstappen en een mogelijk lagere klassering voor Leclerc (hij start door een gridstraf van 10 plaatsen als 14e) breekt de strijd voor de derde plek in het WK weer helemaal open, maar vooraan zijn de hoofdprijzen in principe natuurlijk al uitgereikt. Daarachter vindt nog de verhitte strijd plaats om het fictieve kampioenschap in de Formule 1.5. Hoe die in elkaar steekt, is in het hierboven doorgelinkte artikel terug te lezen. De tijden in Q2 beloven spektakel in het middenveld, de acht auto’s van P7 tot P15 reden binnen drie tienden van elkaar.

McLaren heeft de eretitel als ‘Best of the Rest‘ al officieus binnen maar kende een matige dag. Lando Norris scoorde een voor zijn doen tegenvallende elfde stek. Carlos Sainz kwam door motorproblemen niet eens tot een tijd. Zaterdag ging er het gerucht dat er mogelijk nieuwe onderdelen op zijn auto geschroefd zullen worden.

Tweemaal een Haas in Q3, dat was sinds Barcelona dit jaar niet meer gebeurd. Foto: Motorsport Images

Plots potente hazen
Pierre Gasly kreeg al een open doekje van Red Bull-baas Christian Horner (”Exceptioneel sinds zijn degradatie naar Toro Rosso”) en betaalde dat vertrouwen terug met een knappe zevende startplek. De Fransman heeft nu de kans om zijn team met een goede puntenscore voorbij Racing Point te tillen naar een zesde plek bij de constructeurs. Toro Rosso tast na de verpeste vrijdag, waarbij twee auto’s stilvielen, overigens echter in het duister als het om racepace gaat.

De stand bij de coureurs en de stand bij de constructeurs

Datzelfde geldt ook voor Haas. Het Amerikaanse team kon zijn geluk zaterdag niet op met twee auto’s in Q3. Dat was voor het eerst sinds Barcelona dit jaar, maar het verhaal is bekend: men weet bij Haas eigenlijk nooit hoe de banden zich op zondag zullen houden. Renault kende een tegenvallende dag maar verwacht vanaf plek 12 (Ricciardo) en 14 (Hülkenberg) wel de sprong naar voren te kunnen maken.

Na weken van chagrijn over de Alfa Romeo scoorde Kimi Räikkönen een zeer verdienstelijke negende plek op de baan waar hij in het vorige decennium nog wereldkampioen werd. Teamgenoot Antonio Giovinazzi toonde zich de trouwe, steady middenmotor die hij is in de tweede helft van het seizoen. Racing Point bungelt onderaan het middenveld, Williams eindigde daar nog eens een halve seconde achter. George Russell was overigens voor de twintigste keer sneller dan de afzwaaiende Robert Kubica.

De Grand Prix van Brazilië start vanavond om 18.10 uur Nederlandse tijd.