De prijzenpot waar de Formule 1-teams uit worden betaald is minder goed gevuld dan in voorgaande jaren als gevolg van investeringen die Liberty Media in de sport heeft gedaan.

In het eerste jaar met Liberty Media als eigenaar van de Formule 1 is aardig in de sport geïnvesteerd, wat betekent dat het deel van de winst en opbrengsten dat naar de prijzenpot vloeit van 265 miljoen euro naar 229 miljoen euro is gezakt. Een daling van zo’n dertien procent.

Als gevolg hiervan ontvangen de teams minder prijzengeld. Iets waar ze natuurlijk niet blij mee zijn, al is het volgens Chase Carey – door Liberty Media aangesteld als ceo van de Formula One Group – nou eenmaal niet anders. “En volgens mij begrijpen de teams ook wel wat we doen”, citeert ESPNF1 hem.

“We zijn er vanaf het begin duidelijk over geweest dat we op korte termijn in de sport zouden investeren om deze op langere termijn te verbeteren.” Volgens Carey had de Formule 1 ook dringend ‘nieuwe energie en investeringen nodig’ en heeft Liberty Media die impulsen gegeven.

Alle tien teams moeten het met wat minder prijzengeld doen.

‘Investeren noodzakelijk’
Volgens Carey gaat het, na enkele mindere jaren, weer de goede kant op met de sport en was het absoluut noodzakelijk dat Liberty Media geld in de Formule 1 stak. “De organisatie was niet geschikt om de sport te laten groeien.”

De Amerikaan stipt aan dat er flink geïnvesteerd is in de afdeling marketing, een research-tak en de digitale kant van het verhaal. Dat zijn allemaal vlakken waarop de organisatie volgens hem te kort schoot: “En als dat het geval is, zul je als sport de aansluiting verliezen.”

“Als je een digitale organisatie opzet, is het verder heel normaal dat je eerst kosten hebt voor je winst maakt”, haalt hij aan. “Om een Amerikaanse uitspraak te gebruiken: als je wil groeien, kun je geen gratis lunches weggeven.”

Carey kan prima begrijpen dat de teams er daarentegen niet blij mee zijn dat ze minder geld krijgen, al is er volgens hem “ook wel begrip” voor de situatie. “In zekere zin was iedereen het er ook over eens wat er met de sport moest gebeuren.”

Extra geld
De uitbetalingen uit de prijzenpot – die gebaseerd zijn op de WK-klassering die een team in het jaar ervoor heeft behaald – staan overigens los van de pakweg dertig miljoen euro die elke renstal (behalve Haas als recente nieuwkomer) uit de sport ontvangt.

De teams van Ferrari, Mercedes, Red Bull, McLaren en Williams krijgen daarnaast ook nog speciale ‘historische uitbetalingen’ op basis van hun bewezen waarde voor de sport. Ferrari ontvangt daarnaast ook nog geld als langst deelnemende team met een status aparte.