Lewis Hamilton heeft de Grand Prix van Singapore gewonnen. De Mercedes-rijder versloeg Max Verstappen en Sebastian Vettel en behaalde op het stratencircuit zijn zevende zege van het seizoen.

Gebaseerd op voorgaande edities is de kans op een safetycar in Singapore honderd procent. Ook in 2018 is het – na nog geen halve ronde – raak, als Esteban Ocon de muur raakt na contact met teamgenoot Sergio Pérez. Verder komt iedereen zonder kleerscheuren de eerste bochtencombinatie door. Verstappen verliest een plek aan Vettel, maar verder blijven de posities in de top zes hetzelfde.

Bij de start is het dringen in het middenveld.

Aan het eind van ronde vier duikt de safetycar naar binnen. Hamilton behoudt daarbij de leiding, gevolgd door Vettel en Verstappen. De race settelt zich dan al snel, waarbij Hamilton het tempo controleert en daarachter niemand in staat is om aan te vallen. Langzaam maar zeker vergroot Hamilton zijn leiding en worden de onderlinge verschillen groter.

In ronde vijftien is Vettel de eerste van de kop die een pitstop maakt. Hij wisselt naar ultrasoft en komt als zevende terug de baan op. Een tactische vergissing, zo blijkt al snel. Hamilton countert namelijk een ronde later maar wisselt naar soft, waardoor hij de race zeker kan uitrijden. Ook Verstappen wisselt naar soft. Omdat hij later stopt dan Vettel wint Verstappen bovendien die positie terug, waardoor de Duitser zijn virtuele tweede plaats verliest.

Räikkönen en vooral Ricciardo rijden een langere eerste stint. De Red Bull-rijder kan daardoor wisselen naar de ultrasoft-band. Ricciardo valt weliswaar terug naar de zesde plek, maar heeft van de top zes op dat moment wel de beste uitgangspositie.

Zware gevechten in het middenveld tussen Sirotkin en Pérez.

In het middenveld zijn ook mooie gevechten te zien. Leclerc en Gasly hebben het met elkaar aan de stok, waarbij de Monegask aan het langste eind trekt. Ook Pérez en Sirotkin zijn verwikkeld in een felle strijd. Pérez zit rondenlang op de staart van de Williams-coureur, maar vindt geen mogelijkheid om hem voorbij te steken. In ronde 34 komt het tot een confrontatie, waarbij de ongeduldige Pérez schade rijdt, de pits in moet en als laatste terug de baan op komt. De Mexicaan houdt er bovendien een drive through penalty aan over.

Aan kop is het nog even spannend als Hamilton en Verstappen in verkeer komen. Romain Grosjean krijgt daar een tijdstraf van vijf seconden voor, omdat hij het duo aan kop behoorlijk in de weg rijdt. Achter hen is Ricciardo aan een opmars bezig. Op de zachtere compound rijdt de Australiër langzaam maar zeker naar Räikkönen toe. Met nog tien ronden te gaan heeft hij de aansluiting gevonden en vormt zich een groepje met Bottas, Räikkönen en Ricciardo. Tot een echt gevecht komt het niet meer, waardoor de posities achter het podium onveranderd blijven.

Hamilton vergroot opnieuw zijn leiding in het kampioenschap.

Een eerste stint op ultrasoft lijkt de beste tactiek in het middenveld. Alonso rijdt na zijn pitstop nog altijd zevende en rijdt zelfs kortstondig de snelste ronde, terwijl ook Leclerc, Ericsson en Vandoorne ermee naar voren komen. Alonso finisht uiteindelijk op een knappe zevende plek. Ericsson en Vandoorne scoren op plaats elf en twaalf net geen punten, omdat Renault twee coureurs in de top tien heeft.

Na bijna twee uur racen passeert Hamilton de finishlijn als eerste: hij pakt zijn zevende overwinning van het seizoen. Verstappen wordt tweede, gevolgd door Vettel, Bottas, Räikkönen en Ricciardo. In de tussenstand loopt Hamilton opnieuw uit. Hij leidt nu met 281 punten, voor Vettel (241), Räikkönen (174), Bottas (171), Verstappen (148), Ricciardo (126) en – als best of the rest – Hülkenberg (53).