Omdat het om twee uur nog altijd regende, begon de race op orders van wedstrijdleider Charlie Whiting achter de safety car. Direct nadat die in ronde acht de pits in was gedoken, ging het mis voor Jolyon Palmer. De Brit verloor op start-finish de controle over zijn Renault en dook in Ste. Devote hard de vangrail in. De twee Mercedessen zagen Ricciardo direct aan de horizon verdwijnen. Na acht ‘echte’ racerondjes lag de Australiër al ruim 13 seconden voor op Rosberg, die Hamilton vlak onder zijn versnellingsbak had hangen. In ronde zestien liet Rosberg zijn teamgenoot er op bevel van de teamleiding voorbij op de heuvelklim van Beau Rivage. Hamilton scheurde weg en zette prompt de snelste raceronde neer. Veel coureurs hadden op dat moment al hun eerste pitstop gemaakt, om over te stappen op intermediates. Onder hen ook Max Verstappen, die in de achttiende ronde was opgerukt naar de vijftiende plek. Mede door een touché tussen Kimi Räikkönen en Romain Grosjean, die het einde van de wedstrijd van de Fin betekende, en een inhaalactie op Felipe Nasr bij het uitkomen van de tunnel. Opmars
Verstappen ging vrolijk door met zijn opmars door het veld. Hij haalde Kevin Magnussen in, en direct daarna Pascal Wehrlein in Tabac. Valtteri Bottas, die de havenchicane had gemist, moest een plek terug geven en zag Verstappen ook aan zich voorbij gaan. Jenson Button was het volgende slachtoffer van de Nederlander, die inmiddels op P10 in de punten was beland. Van de top drie maakte Rosberg als eerst zijn stop, waarna hij het tempo nog niet kon vinden. De Duitser zag direct een treintje met Sergio Pérez, Sebastian Vettel, Nico Hülkenberg en Fernando Alonso in zijn spiegels verschijnen. Twee ronden later greep Lewis Hamilton de leiding, toen Daniel Ricciardo naar de pits ging voor intermediates. Hamilton reed aan de kop van het veld het langste door van iedereen, als enige nog op de full wets. Ricciardo dichtte het gat op zijn verse intermediates binnen de kortste keren. De Australiër kon de Mercedes echter niet voorbij komen, maar kreeg de leiding terug toen Hamilton in ronde 31 zijn eerste pitstop maakte. De wereldkampioen sloeg de intermediates over en ging direct naar ultra-softs, net als teamgenoot Rosberg direct na hem. Een ronde later verloor Ricciardo op schlemielige wijze de leiding. Tijdens zijn pitstop voor supersofts maakten zijn monteurs er een zooitje van: de banden moesten nog uit de garage worden gepakt toen Ricciardo al lang en breed voor de pitbox was gestopt. Vlak achter Lewis Hamilton keerde Ricciardo terug op de baan. Verstappen gecrasht
Max Verstappen maakte intussen ook de stap naar droogweerbanden. Softs in zijn geval, de hardste van alle compounds. Eventuele plannen voor een lange extra lange stint vielen echter al snel in duigen, toen Verstappen in Massenet met zijn auto in de vangrail knalde. Het was al de derde crash van het weekend voor de Nederlander, en dit keer zat het raceweekend er voor hem op. Bijna was dat na de virtual safety car voor Verstappens crash ook het geval voor teamgenoot Ricciardo, die Hamilton weer vlak op de hielen zat. In de Nouvelle Chicane maakte Hamilton een fout en toen Ricciardo hem vervolgens direct voorbij wilde steken, gooide de Mercedes-coureur de deur dicht. Ricciardo moet op de rem en kon zijn auto nog maar net onder controle houden. De derde plek was intussen al niet meer in handen van Rosberg, die was teruggezakt tot de zesde plaats, maar van Sergio Pérez. Sebastian Vettel zat niet ver achter hem. Aanvallen kon de Duitser echter niet, want Pérez perste er een paar snelste raceronden uit en vergrootte het gat met zijn belager. Blamage bij Sauber
Bij Sauber had Felipe Nasr het op dat moment aan de stok met de teamleiding. Hij had zijn snellere teamgenoot Marcus Ericsson achter zich, en kreeg via de boordradio de opdracht de Zweed er voorbij te laten. Daar was Nasr niet blij mee, en Ericsson duurde het ook te lang, zodat hij in Rascasse zijn auto maar aan de binnenkant naast die van Nasr zette. Te enthousiast, want de Saubers raakten elkaar en spinden in de rondte. Nasr moest een ronde later opgeven met een rokende auto. Weer een paar rondjes verder zag ook Ericsson genoodzaakt zijn kapotte Sauber in de pitbox te parkeren. Vooraan het veld zat de strijd in de slotfase van de race aardig op slot. Sebastian Vettel vormde geen echte bedreiging meer voor Sergio Pérez en Daniel Ricciardo kon geen vuist meer maken tegen Lewis Hamilton. Een regenbui in de laatste twee ronden van de race kon daar geen verandering in brengen.